Ο ψηφιακός εγγραμματισμός θα μας απασχολεί ολοένα και περισσότερο τα επόμενα χρόνια, καθώς προβάλει η ανάγκη αντιμετώπισης της παραπληροφόρησης στο σύγχρονο ψηφιακό περιβάλλον, ιδιαίτερα από τη νέα γενιά, τόνισε ο γενικός γραμματέας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης Δημήτρης Γαλαμάτης και πρόσθεσε:
«Η ΓΓΕΕ και όλο το στελεχιακό της δυναμικό, για τις ημερίδες αυτή, μόνο υπερηφάνεια μπορεί να αισθάνεται κι αυτό γιατί μπορέσαμε να απευθυνθούμε με απλό και συνάμα επιστημονικό τρόπο στην καρδιά του προβληματισμού και των αγωνιών των νέων, αλλά και των ανθρώπων, που πλαισιώνουν τη νέα γενιά».
Ο κ. Γαλαμάτης υπογράμμισε ότι «οι εξελίξεις στην τεχνολογία τρέχουν και μπορεί η νέα γενιά να είναι πιο εξοικειωμένη με αυτήν, δε συμβαίνει όμως πάντοτε το ίδιο κα με τους υπόλοιπους, τους μεγαλύτερους, τους γονείς, ή και τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι θα πρέπει να προσπαθήσουν να προσεγγίσουν το νέο περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί, να τον κατανοήσουν, ώστε και τα παιδιά να μην βρίσκονται εκτεθειμένα σε κινδύνους, αλλά και να μην διευρύνεται το ψηφιακό χάσμα μεταξύ των γενεών.
«Αυτές τις προκλήσεις, η πολιτεία πρέπει και λαμβάνει υπόψη της, πρέπει και μεριμνά» επεσήμανε ο κ. Γαλαμάτης .
Ο γενικός γραμματέας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης υπενθύμισε τη συνάντηση που είχε τον περασμένο Νοέμβριο στο Στρασβούργο με την ευρωπαία Επίτροπο για την Καινοτομίας, την Έρευνα, τον Πολιτισμό, την Εκπαίδευση και τη Νεολαία, Γκάμπριελ Μαρίγια, με αφορμή οδηγίες της Ε.Ε. προς εκπαιδευτικούς με σκοπό να μπορούν να επισημαίνουν στους μαθητές την παραπληροφόρηση και να προωθούν τον ψηφιακό εγγραματισμό στην τάξη τους.
«Ο ψηφιακός εγγραμματισμός είναι ένας όρος που θα μπαίνει στη ζωή μας ολοένα και περισσότερο τα επόμενα χρόνια» είπε ο κ. Γαλαμάτης και πρόσθεσε: «Σας πληροφορώ, επίσης, ότι αυτά τα ζητήματα απασχολούν όλα τα κράτη – μέλη και υπάρχει ένας προβληματισμός σε όλη την ευρωπαϊκή ήπειρο, πώς θα προαχθεί αποτελεσματικά η παιδεία στα ΜΜΕ».
Ο κ. Γαλαμάτης αναφέρθηκε στην πλαισίωση των ημερίδων αυτών για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης, από ειδικούς επιστήμονες, φορείς. επικοινωνιολόγους, ψυχολόγους, δημοσιογράφους και πρόσθεσε:
«Ο τρόπος που αγκαλιάζετε αυτές τις ημερίδες μας δίνει την εντύπωση ότι είμαστε στη σωστή κατεύθυνση και μας δίνει το κίνητρο να σχεδιάσουμε και πολλές ακόμη δράσεις».
Ο γενικός γραμματέας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης παρέπεμψε και στην πρωινή πιλοτική δράση «Μέσα στα Μέσ@» που πραγματοποιήθηκε στο Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, αλλά και στην ετοιμασία για το Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης για την Ασφάλεια των Δημοσιογράφων και άλλων επαγγελματιών των ΜΜΕ, με τη συνδρομή της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, των δήμων, του ΑΠΕ-ΜΠΕ, της ΕΡΤ, του ΑΠΘ , που «θα έχει εκπαιδευτικό, ερευνητικό και υποστηρικτικό σκοπό» και «ήδη συγκεντρώνει το ευρωπαϊκό ενδιαφέρον».
Ο κ. Γαλαμάτης, πέραν των δράσεων που σχεδιάζονται, αναφέρθηκε και στην εκδήλωση, η οποία κλείνει τον πρώτο κύκλο συζήτησης με το συγκεκριμένο θέμα στη Θεσσαλονίκη, καθώς οι δύο προηγούμενες πραγματοποιήθηκαν στην Αθήνα και στη Λαμία.
«Η Θεσσαλονίκη είναι ένας κόμβος σημαντικός και δεν μπορεί να μην αποτελεί κέντρο εξελίξεων» ανέφερε σε άλλο σημείο ο κ. Γαλαμάτης και συνέχισε : «Όλοι αναγνωρίζουμε τη σημασία της και εργαζόμαστε για να κατέχει τη θέση που της αξίζει. Σε αυτό το πλαίσιο, η κυβέρνηση έχει μεταφέρει το briefing, με πρωτοβουλία του κ. Οικονόμου, μια φορά το μήνα, εδώ στη Θεσσαλονίκη».
Στη διάρκεια της ημερίδας τοποθετήθηκαν πανεπιστημιακοί, άνθρωποι των μέσων μαζικής ενημέρωσης,, εκπρόσωποι φορέων, κ.α.
Σημαντικός ο ρόλος της οικογένειας, του σχολείου και της επιστήμης για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης και των fake news από τη νέα γενιά
Τον σημαντικό ρόλο της οικογένειας και του σχολείου και σε τρίτο επίπεδο και της επιστήμης για τη σωστή διαπαιδαγώγηση της νέας γενιάς, ιδιαίτερα σε ότι αφορά και τη δυνατότητα της να διακρίνει και να απορρίπτει την παραπληροφόρηση και τις ψευδείς ειδήσεις, στο σύγχρονο ψηφιακό περιβάλλον, επεσήμανε ο γενικός γραμματέας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης Δημήτρης Γαλαμάτης, συνοψίζοντας τα συμπεράσματα ημερίδας της ΓΓΕΕ, με τη συμμετοχή ειδικών επιστημόνων και με θέμα : «Η Παιδεία στα Μέσα», απόψε, στο Ολυμπιακό Μουσείο, στη Θεσσαλονίκη.
«Τρεις είναι οι πυλώνες αντιμετώπισης αυτών των προκλήσεων, αυτοί που ακούσαμε από όλους εδώ και δύο είναι οι πιο βασικοί. Ο ένας είναι η οικογένεια, ο δεύτερος το σχολείο. Ο τρίτος πυλώνας είναι η επιστήμη, που πρέπει να δώσει τα δικά της πατήματα και τις δικές της υποδείξεις» πρόσθεσε ο γενικός γραμματέας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης.
Ο κ.Γαλαμάτης υπογράμμισε, ωστόσο, ότι η οικογένεια και το σχολείο, είναι οι πιο κρίσιμοι παράγοντες εκπαίδευσης και διαπαιδαγώγησης των νέων, ως προς την ανάπτυξη της ικανότητάς τους να φιλτράρουν και να ελέγχουν την ακρίβεια της πληροφόρησης και την αξιοπιστία των πηγών της, μέχρι την ενηλικίωση τους.
«Ο ένας πυλώνας είναι η οικογένεια» είπε ο κ. Γαλαμάτης και συνέχισε: «Αναδείχθηκε και από τους καθηγητές πανεπιστημίου και από την ελληνική αστυνομία και από τη δημόσια διοίκηση και από τους δημοσιογράφους, πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της οικογένειας στο να δημιουργηθούν αυτά τα φίλτρα και αυτή η εκπαίδευση των νέων παιδιών. Και αυτός ξέρετε, δεν είναι ένας λόγος στερεότυπος, ή συντηρητικός. Είναι απόσταγμα, που η ίδια η επιστήμη δίνει ως διέξοδο και ως απάντηση και ως ασπίδα στις προκλήσεις αυτές» είπε ο κ. Γαλαμάτης και συνέχισε:
«Ο άλλος πυλώνας είναι το σχολείο. Κοιτάζω τους εκπαιδευτικούς, εσάς τους δασκάλους των παιδιών μας, και αναλογίζομαι πόσο σημαντικός είναι ο δικός σας ρόλος σε ότι έχει να κάνει με την αντιμετώπιση όλου αυτού του κύματος πληροφόρησης, σκόρπιας, αφιλτράριστης, καταιγιστικής πληροφόρησης, «τον μικρό και μέγα κόσμο» που λέει και ο ποιητής, του ψηφιακού περιβάλλοντος, πόσο σημαντικός είναι ο δικός σας ρόλος στο να βάλετε κανάλια στη δική τους διαδρομή».
Ο γενικός γραμματέας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης ευχαρίστησε όλους όσους συμμετείχαν στην ημερίδα, τονίζοντας τη συμβολή των ειδικών επιστημόνων που επεσήμαναν την ευρύτατη διάσταση των fake news , σε όλη την έκταση της κοινωνικής ζωής, στη διασκέδαση, στην κοινωνικοποίηση, στον τρόπο ζωής και την κρίσιμη επίδραση της οικογένειας και του σχολείου στην πορεία των νέων, μέχρι την ενηλικίωση.
«Επαφιόμαστε στα χέρια της επιστήμης και των δασκάλων τους για να μπορέσουμε και εμείς, ως οικογένειες, να δώσουμε εκείνα τα εργαλεία που θα προστατέψουν τα παιδιά» είπε ο κ. Γαλαμάτης και με αφορμή την τελευταία φράση της εισήγησης του μητροπολίτη Φθιώτιδος κ. κ. Συμεών – ο οποίος ανέφερε ότι δε θα αποτάξουμε την τεχνολογία, αλλά θα την αντιμετωπίσουμε με παραδοσιακά μέσα – πρόσθεσε: «Με τα παραδοσιακά μέσα, ως απάντηση, καλούμαστε να πλοηγηθούμε στο μεγάλο ψηφιακό κόσμο που έχουμε μπροστά μας».
Ο γενικός γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας υπογράμμισε ότι ήδη δημιουργείται ένα «αρχειακό υλικό» για τη χώρα μας , με αυτές τις πρωτοβουλίες, το οποίο αποτελεί ένα «γόνιμο σπόρο» για τα επόμενα χρόνια, σε ότι αφορά τέτοιου είδους σύγχρονες προκλήσεις και το μέλλον της νέας γενιάς.