Οργισμένες ανακοινώσεις βοοτρόφων για χαριστική συνδεδεμένη σε παχυντές

Σε μείζον πολιτικό ζήτημα τείνει να εξελιχθεί η «γκέλα» του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης με τις συνδεδεμένες ενισχύσεις στη ζωική παραγωγή, καθώς πληθαίνουν οι αντιδράσεις των βοοτρόφων σε όλη τη χώρα που κάνουν λόγο για χαριστική ρύθμιση σε ολιγάριθμη κατηγορία εισαγωγέων μοσχαριών (παχυντές) και σε καταδίκη των εγχώριων μονάδων εκτροφής βοοειδών αγελαίας μορφής.

Μετά τους κτηνοτροφικούς συλλόγους Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, είναι η σειρά δύο δραστήριων οργανώσεων βοοτρόφων, βραχυκερατικής και της αγελαίας να εκφράσουν με οργισμένες ανακοινώσεις τη διαμαρτυρία τους για τον χειρισμό του θέματος από την κυβέρνηση. Την ίδια ώρα, οι πληροφορίες θέλουν την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης να αποδέχεται το αίτημα των εκπροσώπων του κλάδου για συνάντηση στο υπουργείο την Πέμπτη 20 Ιανουαρίου.

Πιο συγκεκριμένα, ο Αγροτικός Σύλλογος Καστοριάς «Μακεδνός» ζητά αλλαγές στα μέτρα Α και Β, με στόχο την αύξηση της συνδεδεμένης στα 400 ευρώ και αντίστοιχα την ενίσχυση των παραγωγών μοσχαριών στα 250 ευρώ, με ταυτόχρονη κατάργηση του μέτρου Γ.

Με μια σκληρή ανακοίνωση, η οργάνωση των παραγωγών χαρακτηρίζει πρόχειρη, αστεία και εκτός πραγματικότητας την πρόταση του ΥπΑΑΤ και κρούει τον κώδωνα του κινδύνου ότι η εφαρμογή της θα οδηγήσει στον αποδεκατισμό των εγχώριων αγελαίων εκτροφών κρεοπαραγωγής, με τεράστιο οικονομικό, κοινωνικό και περιβαλλοντικό αντίκτυπο και στην ελληνοποίηση των μεγάλων εισαγωγών βοοειδών.

Τις αντιρρήσεις, τις ενστάσεις, αλλά και τις προτάσεις τους, εκπρόσωποι των κτηνοτρόφων από την Καστοριά, τις Σέρρες, την Καβάλα και αλλού, τις εκφράζουν ήδη σε επίπεδο περιφερειών και τοπικών βουλευτών και παράλληλα θα τις διατυπώσουν και στο ΥπΑΑΤ την ερχόμενη Πέμπτη 20 Ιανουαρίου σε ραντεβού με τον υφυπουργό Σίμο Κεδίκογλου και τους γενικούς γραμματείς του υπουργείου.

Για μια έμμεση μορφή ενίσχυσης της βοοτροφίας ξένων και ανταγωνιστικών χωρών γίνεται λόγος σε επιστολή των εκτροφέων Ελληνικής Βραχυκερατικής Φυλής που απευθύνεται στον υπουργό Σπήλιο Λιβανό και τον γενικό γραμματέα του υπουργείου. Εκεί, οι κτηνοτρόφοι ζητούν να μάθουν κατά πόσο επιτρέπει ο υφιστάμενος σχεδιασμός τη διπλή ενίσχυση των κτηνοτρόφων που δικαιούνται τόσο τα 40 ευρώ για τις γέννες όσο και τα ποσά που προβλέπονται στις ενισχύσεις Β και Γ για την εκτροφή, αφού όπως λένε, τα συνολικά ποσά δεν αρκούν για κάτι τέτοιο.

Όλη η ανακοίνωση του Αγροτικού Συλλόγου Καστοριάς «Μακεδνός» έχει ως εξής:

«Η νέα ΚΑΠ βρίσκεται σε διαβούλευση και τα μέλη της ΕΕ καταθέτουν προτάσεις, διαβάσαμε με ενδιαφέρον, έκπληξη, απογοήτευση και εκνευρισμό τις προτάσεις του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, πιο συγκεκριμένα:

1) Το υπουργείο έχει πάρει πλασματικά δεδομένα αφού ακόμα δεν έχει ξεκαθαριστεί τι θα γίνει με τις «νοθείες» στις επιδοτήσεις που δόθηκαν σε ανθρώπους που δεν κατείχαν ζώα και έλαβαν τα τελευταία χρόνια επιδοτήσεις άνω των 120.000.000 ευρώ ζητώντας επιδοτήσεις με βάση βοσκότοπο

2) Ενώ στην ανάλυση SWOT φαίνεται ότι ο αγροτικός κλάδος περνάει κρίση και η λύση θα έπρεπε να είναι η ανάπτυξη των εγχώριων φυλών και η ανάπτυξη και εκσυγχρονισμός της κτηνοτροφίας με στόχο την αυτάρκεια και την μείωση των εισαγωγών, το υπουργείο καταθέτει τελείως διαφορετική πρόταση και μάλιστα είναι φανερό ακόμα από την ιεράρχηση προτεραιοτήτων του στρατηγικού σχεδίου της νέας ΚΑΠ όπου οι παρακάτω προτεραιότητες θεωρούνται «χαμηλής σημασίας»

Α) Ανάπτυξη της προβατοτροφίας και ανάδειξη εγχώριων φυλών

Β) Καλύτερη στόχευση των προαιρετικών συνδεδεμένων ενισχύσεων

Γ) Αύξηση της αξίας παραγωγής και της παραγωγικότητας στην κρεατοπαραγωγό βοοτροφία

3) Πως είναι δυνατόν να υπάρξει ανάπτυξη της βοοτροφίας και αύξηση ζωικού κεφαλαίου βοοειδών κρεατοπαραγωγής όταν το υπουργείο προτείνει :

Α) Μέτρο Β και Γ συνδεδεμένη επιδότηση για κάθε ζώο (εισαγωγής και μη) πάχυνσης στην Ελλάδα 250 ευρώ ανά ζώο

Β) Μέτρο Α συνδεδεμένη επιδότηση θηλυκό βοοειδές που έχει γεννήσει 40 ευρώ ανά ζώο

Η συγκεκριμένη πρόταση οδηγεί σε εγκατάλειψη της ανάπτυξης μητέρων μόσχων κρεατοπαραγωγής προς σφαγή και όχι την ανάπτυξη της, αφού στην ουσία επιδοτεί με 50% το κόστος αγοράς μοσχαριών και από την Ελλάδα αλλά και από άλλες χώρες της ΕΕ και μειώνει την επιδότηση ανά θηλυκό ζώο από τα 200-150 στα 40 ευρώ.

Είναι ξεκάθαρο ότι η πρόταση του υπουργείο για την ανάπτυξη της βοοτρόφιας είναι πρόχειρη αστεία και εκτός πραγματικότητας, υποτίθεται ότι η μελέτη αφορά ανάπτυξη της βοοτροφίας και στους υπολογισμούς του υπουργείου για τις επιδοτήσεις δεν υπάρχει καθόλου πρόβλεψη ανάπτυξης αφού σε χρονικό ορίζοντα 4 ετών (2023-2027) υπολογίζουν ζωικό πληθυσμό στάσιμο στις 210.000 αγελάδες, ενώ στο κείμενο παραδέχονται ότι απλά θέλουν να διατηρήσουν τον πληθυσμό σε ικανοποιητικά επίπεδα και όχι να τον αυξήσουν, ταυτόχρονα επισημαίνουν ότι οι εισαγωγές βόειου κρέατος αγγίζουν τα 427.000.000 ευρώ. Το μόνο που θα καταφέρει το υπουργείο είναι απλά να «Ελληνοποιήσει» αυτές τις εισαγωγές αφού θα επιδοτεί με 250 ευρώ το κάθε εισαγόμενο ζώο για να τραφεί στην Ελλάδα για 5 μήνες τουλάχιστον άρα να βαφτιστεί και Ελληνικό.

Η περιοχή της Καστοριάς αντιμετωπίζει τεράστιο πρόβλημα ανεργίας και η αγροτική παραγωγή φαινόταν να είναι μια διέξοδος τα τελευταία χρόνια, γίνανε τεράστιες προσπάθειες από τον συνεταιρισμό Καστοριάς για την καθιέρωση και ανάπτυξη της Ελληνικής Κόκκινης Φυλής Κρυσταλοπηγής με πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσματα και ανάπτυξη του ζωικού κεφαλαίου. Δυστυχώς όμως ενώ η περιοχή μας στηρίζεται σε εκτροφές αγελαίων κρεατοπαραγωγής και προβατοτροφία ο ένας κλάδος των αγελαίων φαίνεται ότι θα σβήσει και αυτός από τον χάρτη της Καστοριάς αφού δεν θα είναι πλέον βιώσιμος.

Δυστυχώς οι υπεύθυνοι για την πρόταση του υπουργείου λογικά δεν μπορούν να καταλάβουν τι αντίκτυπο θα έχει η εγκατάλειψη εκτροφής αγελαίων κρεατοπαραγωγής αφού εκτός το οικονομικό αντίκτυπο θα επιβαρύνει σημαντικά και το οικοσύστημα όταν τα ζώα θα αποδεκατιστούν και άρα θα σταματήσουν να βόσκουν στα βουνά δημιουργώντας έτσι το φαινόμενο της υπο-βόσκησης και άρα ανάπτυξης θάμνων και άλλων φυτών τα οποία είναι επιρρεπείς στις πυρκαγιές επιβαρύνοντας έτσι και άλλο το ήδη επιβαρυμένο οικοσύστημα της χώρας μας αλλά και το πρόβλημα των πυρκαγιών.

Καλούμε όλους τους εκλεγμένους του νομού μας να πάρουν θέση και να ζητήσουν:

Την εκπροσώπηση αγροτών και κτηνοτρόφων στις επιτροπές των διαπραγματεύσεων και προτάσεων για την νέα ΚΑΠ

Την αλλαγή της πρότασης του υπουργείου στο Μέτρο Α με στόχο την αύξηση συνδεδεμένης ενίσχυσης στα 400 ευρώ ανά θηλυκό ζώο που έχει γεννήσει στο έτος για αύξηση του ζωικού κεφαλαίου λαμβάνοντας υπόψιν και τις αυξήσεις που έχουν επηρεάσει το κόστος παραγωγής και εκτροφής με αυξήσεις της τάξεως του 60%

Την αλλαγή του Μέτρου Β με στόχο να ενισχύεται ο παραγωγός των μοσχαριών με 250 ευρώ ανά ζώο σε περίπτωση που τα κρατήσει για πάχυνση ο ίδιος, και επιδότηση 250 ευρώ ο εκτροφέας/παχυντής σε περίπτωση που αγοράζει μοσχάρι ελληνικής παραγωγής

Την κατάργηση του Μέτρου Γ

Οι παραπάνω ενέργειες κρίνονται απαραίτητες για την πραγματική ανάπτυξη της κτηνοτροφίας στην χώρα μας με στόχο την αυτάρκεια των αγροτικών προϊόντων την ευημερία των πολιτών αυτής της χώρας αλλά και για την αποκέντρωση και ανάπτυξη της υπαίθρου που τόσο διατυμπανίζετε σε κάθε εκλογικές αναμετρήσεις.

Με εκτίμηση

Ο πρόεδρος του Α.Σ. Καστοριάς Μακεδνός

Μόσχος Θωμάς

Αναλυτικά η ανακοίνωση της Ένωσης Εκτροφέων Ελληνικής Βραχυκερατικής Φυλής

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Αξιότιμε κύριε Γενικέ,

σε συνέχεια της ανάρτησης των κειμένων του ΣΣ ΚΑΠ (2023-2027) από το ΥΠΑΑΤ και σχετικών πρόσφατων δημοσιευμάτων στον αγροτικό τύπο για το θέμα, επιθυμούμε να εκφράσουμε τους προβληματισμούς μας, να δηλώσουμε τις διαφωνίες μας ως προς τα ποσά που έχουν ανακοινωθεί και να ζητήσουμε συγκεκριμένες διευκρινήσεις, με βασικότερη το αν κάποιος βοοτρόφος – στην εκμετάλλευση του οποίου γεννιέται ο μόσχος – δικαιούται να λάβει δύο (2) συνδεδεμένες ενισχύσεις και συγκεκριμένα την «Α και Β» ή την «Α και Γ», ανάλογα με το αν ο ίδιος βοοτρόφος θα οδηγήσει το ίδιο ζώο σε σφαγή στην ηλικία των 11-12 μηνών ή στους 14-20 μήνες.  

Αντιλαμβανόμενοι τη στόχευση των προτεινόμενων από το ΥΠΑΑΤ μέτρων και υποστηρίζοντας σαφώς την εκτατική βοοτροφία σε όλη τη χώρα και ειδικά σε απομακρυσμένες και δημογραφικά φθίνουσες περιοχές, τα βασικά σημεία στα οποία εστιάζουμε είναι τα εξής:

  1. Σε πολλά σημεία του κειμένου του ΣΣ ΚΑΠ (2023-2027), καθώς και στα συνοδευτικά αρχεία, αναφέρονται στόχοι όπως «Καλύτερη στόχευση των προαιρετικών συνδεδεμένων ενισχύσεων», η «Μείωση των ανισοτήτων στην κατανομή των συνολικών ενισχύσεων ανά εκμετάλλευση», η «Αύξηση της αξίας παραγωγής και της παραγωγικότητας στην κρεοπαραγωγό βοοτροφία και πιο ορθολογική διανομή της συνδεδεμένης ενίσχυσης στον τομέα του βοείου κρέατος» και η «Μείωση της ελλειμματικότητας στα κτηνοτροφικά προϊόντα (χοιρινό κρέας, βόειο κρέας, αγελαδινό γάλα) και τις ζωοτροφές (κτηνοτροφικά σιτηρά και σόγια)», οι οποίοι είναι απολύτως ορθοί. Όμως με τις προβλέψεις που έχουν κατατεθεί στο ίδιο ΣΣ όσον αφορά τις συνδεδεμένες ενισχύσεις για το βόειο κρέας, δεν φαίνεται αυτοί οι στόχοι να είναι επιτεύξιμοι, μεταξύ άλλων, διότι δεν δίνεται καμία έμφαση στην στήριξη των ελληνικών εκτροφών.
  2. Η σημαντική μείωση του ποσού για τις γεννήσεις στην εκτροφή από θηλυκά ζώα ηλικίας 18 μηνών έως 12 ετών, από τα περίπου 150 ευρώ της τρέχουσας ΚΑΠ (2014-2020) στα 32 ή 40 ευρώ στο μέλλον ανατρέπει πλήρως τα οικονομικά δεδομένα των βοοτρόφων, και ειδικά αυτών που πωλούν ζώντες μόσχους σε παχυντές στην ηλικία των 4-10 μηνών και δεν τα οδηγούν οι ίδιοι στο σφαγείο, κυρίως λόγω ελλιπών υποδομών στις εκτροφές τους και υψηλότατου κόστους διατροφής των μόσχων.
  3. Με το παραπάνω ποσό, καθώς και τις προβλέψεις για τους μόσχους των κατηγοριών Β και Γ, δεν ενισχύεται σε καμία περίπτωση η διατήρηση μοσχίδων αναπαραγωγής στην εκτροφή, η οποία είναι απολύτως απαραίτητη για την ανανέωση και εξυγίανση των κοπαδιών. Συνεπώς, είτε πρέπει να αυξηθεί το παραπάνω ποσό είτε να δοθεί ειδική ενίσχυση για τις μοσχίδες αναπαραγωγής, πρόταση που διατυπώθηκε πρώτα από τους συναδέλφους της Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης.
  4. Με την πρόβλεψη για ενίσχυση των μόσχων που οδηγούνται σε σφαγή στην ηλικία των 11-12 μηνών ή στους 14-20 μήνες (σ.σ.: η ηλικία των 13 μηνών θα πρέπει επίσης να περιληφθεί εδώ προς αποφυγή προβλημάτων) είναι ολοφάνερο είναι ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των ποσών για τις συνδεδεμένες ενισχύσεις στο βόειο κρέας κατευθύνεται στους παχυντές, οι οποίοι (α) ήδη ενισχύονται σε μεγάλο βαθμό και ποικιλοτρόπως, και (β) καλούνται απλά να κρατήσουν τους μόσχους των δύο κατηγοριών στις μονάδες τους για πέντε (5) μήνες πριν τη σφαγή, κάτι που ούτως ή άλλως ήδη κάνουν, είτε πρόκειται για ζώα που γεννήθηκαν στην Ελλάδα είτε για εισαγόμενα, που αποτελούν και την πλειονότητα των ζώων που σφάζουν. Η απόφαση αυτή σίγουρα ΔΕΝ ενισχύει την ελληνική βοοτροφία. Το πιθανότερο είναι να οδηγήσει σε αύξηση των εισαγωγών και κατά συνέπεια την ενίσχυση της βοοτροφίας άλλων χωρών από τις οποίες εισάγουμε ζώα.
  5. Στην περίπτωση που ο εκτροφέας στην εκμετάλλευση του οποίου γεννιέται ο μόσχος, δεν δικαιούται να λάβει δύο (2) συνδεδεμένες ενισχύσεις, δηλαδή την «Α» (για την γέννηση) και την «Β» ή την «Γ» (όταν ο ίδιος θα οδηγεί τους μόσχους στο σφαγείο), μιλάμε για την ολοκληρωτική καταστροφή της ελληνικής εκτατικής βοοτροφίας. Η ανησυχία μας επί αυτού ακριβώς του ζητήματος εντείνεται από το γεγονός ότι εξετάζοντας τα ποσά που φαίνεται να διατίθενται για τις κατηγορίες «Α», «Β» και «Γ» (με τους αντίστοιχους προβλεπόμενους αριθμούς ζώων ανά έτος), φαίνεται τα ποσά να μην επαρκούν για τη λήψη της «Α» και της «Β»/«Γ» ενίσχυσης, θέμα που απαιτεί σαφή διευκρίνιση όπως αναφέρθηκε και παραπάνω.

Με σκοπό την ενίσχυση και βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας και της οικονομικής απόδοσης των εκτροφών εκτακτικής βοοτροφίας στη χώρα μας και ειδικά σε (πολλαπλώς) μειονεκτικές περιοχές, προτείνουμε τα εξής:

  1. Την αύξηση του ποσού της συνδεδεμένης ενίσχυσης για τις γεννήσεις εντός εκτροφής, με παράλληλη αύξηση του ορίου ηλικίας για τα επιλέξιμα θηλυκά ζώα αναπαραγωγής των αυτόχθονων φυλών βοοειδών από το όριο των 12 ετών στα 18 έτη, καθώς τα συγκεκριμένα ζώα διακρίνονται για τον μακρύ παραγωγικό τους βίο, παρά τις δύσκολες συνθήκες εκτροφής.
  2. Για τους βοοτρόφους που οδηγούν τους μόσχους τους στο σφαγείο σε ηλικία 11-12 μηνών ή 13-20 μηνών, να δοθεί ξεκάθαρα η δυνατότητα λήψης ΚΑΙ των δύο (2) αντίστοιχων ποσών συνδεδεμένης ενίσχυσης.
  • Την θέσπιση ειδικής ενίσχυσης για τις μοσχίδες αναπαραγωγής που διατηρούνται στην εκτροφή.
  1. Την θεσμοθέτηση και χρήση ηλεκτρονικών μη αφαιρούμενων μέσων σήμανσης (ενδοστομαχικοί βόλοι) στα βοοειδή, ώστε να εκλείψουν τα φαινόμενα παραποίησης στοιχείων και εξαπάτησης «του συστήματος», πρακτικές οι οποίες αδικούν κατάφορα τους πραγματικούς κτηνοτρόφους για το σύνολο του φάσματος των ενισχύσεων/επιδοτήσεων.

Κλείνοντας, σας καλούμε να προβείτε σε ουσιαστική δημόσια διαβούλευση των προβλέψεων για την εφαρμογή της νέας ΚΑΠ (ενόψει σύνταξης και των απαραίτητων εφαρμοστικών υπουργικών αποφάσεων), καθώς και για την επίλυση των σημαντικών προβλημάτων του κλάδου της εκτατικής βοοτροφίας, πολλά από τα οποία είναι κοινά με άλλους κλάδους της εκτατικής κτηνοτροφίας, όπως (ενδεικτικά) η ανάγκη άμεσης εκπόνησης των Διαχειριστικών Σχεδίων Βόσκησης, η υλοποίηση έργων βελτίωσης των φυσικών βοσκοτόπων, η ανάγκη νομοθέτησης διαδικασιών σφαγής ζώων σε περιοχές όπου δεν υπάρχουν σφαγεία και η εν γένει διευκόλυνση της λειτουργίας σφαγείων σε απομακρυσμένες περιοχές και βιολογικές εκτροφές στα πρότυπα άλλων ευρωπαϊκών χωρών, η βελτίωση του συστήματος καταγραφής των ζημιών και αποζημίωσης από επιθέσεις άγριων ζώων από τον ΕΛΓΑ και η ανάγκη στελέχωσης των αρμοδίων κρατικών και περιφερειακών υπηρεσιών με γεωτεχνικούς ζωοτεχνικών ειδικοτήτων για την έγκαιρη πραγματοποίηση ελέγχων.

Εκπροσωπώντας την πλειονότητα των Ελλήνων εκτροφέων αυτόχθονων φυλών βοοειδών, παραμένουμε στη διάθεσή σας για συμμετοχή στην απαραίτητη διαβούλευση για τα παραπάνω.

Με ιδιαίτερη εκτίμηση,

 

Για την ΕΕΕΒΦΒ,

Τσαπραΐλης Αχιλλέας, Πρόεδρος

Δρ. Καζόγλου Ιωάννης, Γενικός Γραμματέας

Πηγή: www.agronews.gr