Το Intelligent Speed Assistance, που θα ανήκει στον βασικό εξοπλισμό των νέων αυτοκινήτων από τον Ιούλιο, θα αυξήσει τα επίπεδα οδικής ασφάλειας

Από αυτό το καλοκαίρι, συγκεκριμένα τον ερχόμενο Ιούλιο, όλα τα νέα μοντέλα αυτοκινήτων, φορτηγών και λεωφορείων που θα κυκλοφορούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να εφοδιάζονται στον βασικό εξοπλισμό τους -εκτός από μία σειρά από νέες τεχνολογίες ασφαλείας- και με το Intelligent Speed Assistance (ISA), που συμβάλλει στην αύξηση της οδικής ασφάλειας.

Η συγκεκριμένη τεχνολογία σώζει ζωές γιατί -ουσιαστικά- παρεμβαίνει στη διαμόρφωση της ταχύτητας του οχήματος. Χρησιμοποιώντας κάμερες ανάγνωσης πινακίδων και ψηφιακούς χάρτες δεδομένων ορίου ταχύτητας, το αυτοκίνητο μπορεί να μειώσει τη ροπή του κινητήρα αυτόματα για να διατηρήσει το όχημα εντός του τρέχοντος ορίου ταχύτητας. Είναι γνωστό ότι η μεγάλη ταχύτητα αποτελεί τη σημαντικότερη αιτία θανάτου σε τροχαία δυστυχήματα. Αν σήμερα όλα τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στον δρόμο είχαν το συγκεκριμένο σύστημα ασφαλείας, οι θάνατοι από τροχαία δυστυχήματα θα ήταν μειωμένοι κατά 20%.

Πριν από αρκετά χρόνια, ορισμένες κατασκευάστριες εταιρείες χρησιμοποίησαν το ISA. Για παράδειγμα, η Ford το έβαλε στα αυτοκίνητά της το 2015, ενώ την ακολούθησαν τα επόμενα χρόνια και άλλες εταιρείες, όπως η Honda, η Jaguar Land Rover, η Mercedes και η Volvo.

Παρά τις αντίθετες φωνές, το ISA παρέμεινε στις νέες απαιτήσεις ασφαλείας οχημάτων της ΕΕ. Το ETSC (Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών) έχει επανειλημμένα επισημάνει πως μία ηχητική προειδοποίηση αντί ουσιαστικής παρέμβασης στον κινητήρα θα ενοχλούσε τους οδηγούς και πιθανότατα θα ήταν απενεργοποιημένη κατά τη διάρκεια της οδήγησης, καταστρέφοντας, ουσιαστικά, τις δυνατότητες ασφάλειας του συστήματος.

Η άφιξη αυτού του περιοριστή ταχύτητας αποτελεί μέρος της ευρωπαϊκής φιλοδοξίας που είναι γνωστή ως «Vision zero», δηλαδή μηδενικοί θάνατοι στους δρόμους της Ευρώπης το 2050. Πρώτο βήμα είναι η μείωση στο ήμισυ του αριθμού των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών κατά την περίοδο 2021-2030.

Ωστόσο, εξίσου σοβαρό πρόβλημα με τις τελικές προδιαγραφές είναι το ελάχιστο επίπεδο ακρίβειας που απαιτείται για τον καθορισμό του ορίου ταχύτητας στον δρόμο. Είναι γεγονός πως υπάρχουν τμήματα του οδικού δικτύου στην Ευρώπη, που στην πραγματικότητα δεν διαθέτουν κανένα σηματοδοτημένο όριο ταχύτητας. Επίσης, μερικές φορές η λωρίδα εξόδου έχει χαμηλότερο όριο ταχύτητας, όπως και όταν το όχημα μπαίνει στον αυτοκινητόδρομο, γεγονός που διαφοροποιεί τα δεδομένα. Τέλος, ένα άλλο πρόβλημα προς επίλυση είναι τα όρια ταχύτητας που εξαρτώνται από τον τύπο του οχήματος, την ώρα της ημέρας, και τις καιρικές συνθήκες.

Κυριάκος Παρασίδης

Πηγή: www.amna.gr