Μέσα σε λίγες εβδομάδες την περίοδο του καλοκαιριού η προοπτική των αυτόνομων οχημάτων πέρασε στο επόμενο επίπεδο, δημιουργώντας περίπλοκα πολιτικά και ηθικά ζητήματα με τις κυβερνήσεις και τους κατασκευαστές να προσπαθούν να βρουν τη «χρυσή» τομή για την αναβάθμιση αυτής της νέας πτυχής της αυτοκίνησης.
Ήδη από τον Μάιο, η Mercedes έγινε ο πρώτος κατασκευαστής οχημάτων που προσέφερε την υπηρεσία αυτόνομης οδήγησης ως επιλογή εργοστασιακής προσαρμογής, με το DRIVE PILOT για τις S-Class και EQS. Η τεχνολογία επιτρέπει στους οδηγούς να παραδίδουν τον έλεγχο στο αυτοκίνητο με ταχύτητες έως και 60 χλμ/ώρα.
Το DRIVE PILOT καθοδηγεί το όχημα στη λωρίδα του, ελέγχοντας την ταχύτητα και την απόσταση του αυτοκινήτου σε σχέση με το προπορευόμενο όχημα, αλλά και αυτά που έρχονται από την αντίθετη λωρίδα κυκλοφορίας, έχοντας τη δυνατότητα να αντιδράσει σε απροσδόκητες κυκλοφοριακές καταστάσεις φρενάροντας ή κάνοντας ελιγμούς αποφυγής. Αυτό σημαίνει ότι πλέον οι κατασκευαστές έχουν περάσει στο επίπεδο 3 της αυτόνομης οδήγησης. Επί του παρόντος επιτρέπεται μόνο για χρήση σε 13.000 χλμ αυτοκινητοδρόμων στη Γερμανία. Η τελευταία είναι η πρώτη χώρα που δημιούργησε μια νομική βάση για τη χρήση συστημάτων αυτόνομης οδήγησης. Η Mercedes ελπίζει σύντομα να εξασφαλίσει περαιτέρω έγκριση για την ανάπτυξη του DRIVE PILOT σε δύο πολιτείες των ΗΠΑ, την Καλιφόρνια και τη Νεβάδα.
Ακολουθώντας τη Γερμανία, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποσχέθηκε να υιοθετήσει τεχνικούς κανόνες για να προωθήσει την υιοθέτηση οδήγησης αυτόνομων αυτοκινήτων που διαθέτουν συστήματα επιπέδου 3 και 4. Η Επιτροπή θέλει να αυξήσει το όριο ταχύτητας για την οδήγηση επιπέδου 3 στους αυτοκινητόδρομους στα 130 χλμ/ώρα από τα 60 χλμ/ώρα από τον Ιανουάριο του 2023.
Οι ίδιες απαιτήσεις δοκιμών θα ανοίξουν επίσης το δρόμο για οχήματα χωρίς οδηγό, όπως σε αστικά λεωφορεία και σε ρομποταξί (αυτοματισμός επιπέδου 4) τα οποία θα λειτουργούν εντός της ΕΕ κάτω από ειδικές συνθήκες και συγκεκριμένους δρόμους.
Ωστόσο, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) προειδοποίησε ότι οι προτάσεις της Επιτροπής δεν προστατεύουν επαρκώς τους ευάλωτους χρήστες του δρόμου, όπως τους πεζούς και τους ποδηλάτες. Ένα θέμα που εγείρει συζητήσεις, διαπραγματεύσεις και περισσότερη έρευνα.
Με το ανθρώπινο λάθος να ενοχοποιείται για το 95% των τροχαίων συγκρούσεων, οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και οι κατασκευαστές πιστεύουν ότι η τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης είναι απαραίτητη για την επίτευξη των στόχων οδικής ασφάλειας.
Στους δρόμους του Ηνωμένου Βασιλείου θα μπορούν να κυκλοφορούν αυτόνομα οχήματα το αργότερο ως το 2025 χάρη στα νέα κυβερνητικά σχέδια. Η κυβέρνηση επιδοτεί, μάλιστα, την προσπάθεια με 100 εκατομμύρια λίρες προκειμένου να δοθεί προτεραιότητα στην ασφάλεια, μέσω νέων νόμων και να δημιουργηθούν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας στον κλάδο.
Ορισμένα οχήματα, συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινήτων, των λεωφορείων και των φορτηγών, με χαρακτηριστικά αυτόνομης οδήγησης θα μπορούν να κυκλοφορήσουν σε αυτοκινητόδρομους το επόμενο έτος και το πρόσφατο σχέδιο ορίζει νέα νομοθεσία που θα επιτρέψει την ασφαλή ευρύτερη διάθεση των αυτόνομων οχημάτων έως το 2025. Αυτό δίνει τη δυνατότητα στο Ηνωμένο Βασίλειο να επωφεληθεί πλήρως από την αναδυόμενη αγορά αυτόνομων οχημάτων, η οποία μπορεί να δημιουργήσει έως και 38.000 νέες θέσεις εργασίας.
Η βρετανική κυβέρνηση επιβεβαίωσε επίσης πως 20 εκατομμύρια λίρες, ως μέρος των συνολικών 100 εκατ. λιρών, θα διατεθούν για υπηρεσίες αυτόνομης οδήγησης και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η χρήση των αυτόνομων οχημάτων σε αυτή τη φάση θα υποστηρίξει την εξυπηρέτηση για παράδειγμα των επιβατών στα αεροδρόμια ή σε εργασιακό χώρο με συγκεκριμένο δρομολόγιο και κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Τα αυτόνομα οχήματα θα προσφέρουν λύσεις στα μέσα μαζικής μεταφοράς και στις μετακινήσεις επιβατών, ειδικά σε όσους δεν οδηγούν, θα συνδέουν καλύτερα τις αγροτικές κοινότητες και θα μειώσουν τα οδικά ατυχήματα που προκαλούνται από ανθρώπινα λάθη. Επίσης, τα οχήματα που μπορούν να κινηθούν μόνα τους σε αυτοκινητόδρομους θα είναι διαθέσιμα προς αγορά σύντομα. Κάποια αυτόνομα οχήματα, που χρησιμοποιούνται για παράδειγμα σε δημόσιες συγκοινωνίες ή σε υπηρεσίες κατ’ οίκον παράδοσης, αναμένεται να κυκλοφορήσουν στους δρόμους έως το 2025, χωρίς να απαιτείται άδεια οδήγησης, επειδή θα κινούνται μόνα τους σε όλη τη διαδρομή.
Ακόμα, η βρετανική κυβέρνηση διαβουλεύεται για μια σειρά από σχέδια ασφαλείας ώστε τα αυτόνομα οχήματα να είναι τόσο ασφαλή όσο ένας ικανός και προσεκτικός οδηγός. Αυτή η φιλοδοξία αφορά στα πρότυπα που πρέπει να πληρούν τα οχήματα για να επιτρέπεται η αυτόνομη οδήγηση στους δρόμους, ενώ από την άλλη οι κατασκευαστές θα αντιμετωπίζουν κυρώσεις εάν δεν πληρούνται τα πρότυπα. Έτσι, οι νέοι νόμοι θα βασίζονται στην υφιστάμενη νομοθεσία και θα αναφέρουν ότι οι κατασκευαστές είναι υπεύθυνοι για τις ενέργειες του οχήματος κατά την αυτόνομη οδήγηση, πράγμα που σημαίνει ότι ο άνθρωπος οδηγός δεν θα είναι υπεύθυνος για περιστατικά που σχετίζονται με την οδήγηση όσο το όχημα έχει τον έλεγχο μέσω της αυτόνομης οδήγησης.
Κυριάκος Παρασίδης
Πηγή: www.amna.gr