Απέσυραν τα έργα που προβλέπει το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών της Ελλάδας στην Κεντρική Μακεδονία

Η διοίκηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας αρνήθηκε να γνωμοδοτήσει για κάτι που έχει ήδη υιοθετηθεί και απέσυρε το θέμα.
Οκτώ εμβληματικά έργα για την Κεντρική Μακεδονία προβλέπει το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών της Ελλάδας, για τη στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του οποίου κλήθηκε να γνωμοδοτήσει σήμερα το περιφερειακό συμβούλιο Κεντρικής Μακεδονίας.

Τελικά η διοίκηση της Περιφέρειας όχι μόνο δε γνωμοδότησε, αλλά απέσυρε το θέμα και επέστρεψε το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών στην κυβέρνηση, όπως αποφάσισε ο αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, Κώστας Γιουτίκας, ο οποίος είπε: «Μας ζητούν να γνωμοδοτήσουμε για ένα Εθνικό Σχέδιο, το οποίο έχουν ήδη υιοθετήσει.

Οφείλουμε να το αποσύρουμε και να το επιστρέψουμε. Η συζήτηση είναι άνευ ουσίας πλέον…». Έτσι, ο κ. Γιουτίκας κατέθεσε αίτημα απόσυρσης του θέματος.

Η εισήγηση της υπηρεσίας ήταν θετική, πλην όμως κατέστη άκαιρη, αφού στο εικοσαήμερο που μεσολάβησε μέχρι να έρθει το θέμα προς συζήτηση στο περιφερειακό συμβούλιο το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών είχε ήδη υιοθετηθεί από την κυβέρνηση.

Η αντιπολίτευση

Νωρίτερα, η επικεφαλής της «Ριζοσπαστικής Αριστερής Ενότητας», Δέσποινα Χαραλαμπίδου, ζήτησε να επιστραφεί ως απαράδεκτο το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών, επειδή αν και το είχε στα συρτάρια του από το 2010 το υπουργείο, το υιοθέτησε μόλις τέσσερις μέρες πριν τις τελευταίες βουλευτικές εκλογές και αφού ενέκρινε το ίδιο τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. «Οι επενδύσεις που προβλέπονται δεν εξυπηρετούν τους πολίτες, αλλά τη μετατροπή της Ελλάδας σε πύλη εισόδου και διαμετακομιστικού κέντρου, στη βάση των προβλέψεων της ‘Λευκής Βίβλου’ της ΕΕ. Μόνο ο προαστιακός Θεσσαλονίκης – Έδεσσας μέσω Γιαννιτσών εξυπηρετεί τις ανάγκες πολιτών. Αυτοί που έγραψαν αυτό το σχέδιο δεν ξέρουν καν τι γίνεται στη Θεσσαλονίκη και αναφέρουν τραγικά πράγματα για τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης», εξήγησε.

Ο περιφερειακός σύμβουλος της «Λαϊκής Συσπείρωσης», Βασίλης Ρέβας, είπε ότι «μας ζητούν να εγκρίνουμε ένα σχέδιο, κατόπιν εορτής. Είμαστε αντίθετοι με το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών και στις επενδύσεις που προβλέπει».

Τι προβλέπει το Σχέδιο

Στις οδικές μεταφορές προβλέπονται από το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών δυο μεγάλα έργα. Το πρώτο είναι η αναβάθμιση του οδικού άξονα Θεσσαλονίκης – Χαλκηδόνας – Γιαννιτσών – Μαυροβουνίου. «Το έργο θα συμβάλει στην άμβλυνση των σημερινών και μελλοντικών σημείων συμφόρησης στο οδικό τμήμα Βέροια – Έδεσσα», αναφέρεται στη σχετική εισήγηση. Το δεύτερο έργο είναι η αναβάθμιση, με προδιαγραφές αυτοκινητοδρόμου του άξονα Α1, βόρειο τμήμα προς τα σύνορα με τα Σκόπια (Χαλάστρα – Πολύκαστρο), «έργο το οποίο αποσκοπεί στη βελτίωση του επιπέδου διεθνούς συνδεσιμότητας».

Για τις σιδηροδρομικές μεταφορές προβλέπονται επίσης δυο έργα. Το πρώτο αφορά στην αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης προς Βουλγαρία (τμήμα Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα) και το δεύτερο στη νέα προαστιακή σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκη – Γιαννιτσά – Έδεσσα. Ο προαστιακός προς Γιαννιτσά και Έδεσσα είναι άλλωστε πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας, ενώ όπως αναφέρεται στην εισήγηση έχει ως στόχο «τη βελτίωση του επιπέδου προσβασιμότητας και κοινωνικής ένταξης».

Στις θαλάσσιες μεταφορές προβλέπεται η επέκταση του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, σε συνδυασμό με τη βελτίωση της χερσαίας σύνδεσης με το λιμάνι και λιμενικά έργα με στόχο τη βελτίωση του επιπέδου συνδεσιμότητάς του.

Σε ότι αφορά στις αερομεταφορές, το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών προβλέπει έργα με στόχο τη βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας, με αναβάθμιση του αεροδρομίου «Μακεδονία» υπό τη διεύθυνση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, αλλά και αντιμετώπιση του ζητήματος κορεσμού του.

Το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών αποτελεί μια ενιαία και ολοκληρωμένη εθνική στρατηγική μεταφορών για την Ελλάδα με ορίζοντα εικοσαετίας (2017 – 2037), η οποία θα αποτελέσει το μακροπρόθεσμο πλαίσιο για το σχεδιασμό, την υλοποίηση και την παρακολούθηση όλων των μελλοντικών επενδύσεων σε υποδομές και των απαιτούμενων οργανωτικών και θεσμικών μέτρων στον τομέα των μεταφορών, όπως αναφέρουν οι εισηγητές του. Βάσει αυτού θα εκπονούνται παράλληλα ή θα επικαιροποιούνται όλα τα υφιστάμενα προγράμματα, που σχετίζονται με στρατηγικές, εθνικές και συγχρηματοδοτούμενες επενδύσεις στις μεταφορές.

Το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών έχει πέντε κυρίαρχους στόχους:

1.Ενίσχυση οικονομικής ανάπτυξης και αποδοτικότητας.

2.Ενίσχυση περιφερειακής και διεθνούς συνδεσιμότητας.

3.Διασφάλιση της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας με στροφή σε πιο φιλικά προς το περιβάλλον μέσα μεταφοράς.

4.Ενίσχυση της προσβασιμότητας και της κοινωνικής ένταξης πολιτών, με έργα σε περιοχές που δεν είναι προσιτές σε ικανοποιητικό βαθμό.

5.Διασφάλιση ασφάλειας και προστασίας.

Πηγή: https://www.voria.gr/article/epistrafike-apo-tin-pkm-to-ethniko-schedio-metaforon