Για να προστατευθεί το περιβάλλον και να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων στις μεγάλες πόλεις προκειμένου να επιτευχθεί καλύτερη ποιότητα ζωής και να αποτραπεί το κυκλοφοριακό, απαιτείται μικρότερη κυκλοφορία αυτοκινήτων και καλύτερο δίκτυο των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Όλα αυτά όταν στην Ευρώπη σχεδόν τα 2/3 των ατόμων καθημερινά χρησιμοποιούν το αυτοκίνητό τους και δεν μπορούν ή δεν θέλουν να στραφούν στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Διαδικτυακή έρευνα που πραγματοποίησε η Infas quo GmbH με έδρα τη Νυρεμβέργη στη Γερμανία τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο του 2022 και στην οποία συμμετείχαν 2.000 άτομα ηλικίας 17 ετών και άνω, ανέδειξε τις προϋποθέσεις που πρέπει να ισχύουν ώστε να αποφασίσουν τα ίδια άτομα να αφήσουν το αυτοκίνητό τους και να χρησιμοποιήσουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Οι 677 από αυτούς που μετείχαν στην έρευνα χρησιμοποιούσαν κυρίως αυτοκίνητα στις καθημερινές μετακινήσεις τους, οι 505 χρησιμοποιούσαν ποδήλατα και οι 509 πολίτες έπαιρναν τα δημόσια μέσα μεταφοράς, ενώ 233 άτομα μετακινούνταν αποκλειστικά με τα πόδια.
Τα σημαντικά σημεία που ανέδειξε η έρευνα, εστιάζονται κυρίως στο γεγονός ότι πρέπει να γίνουν περισσότερες επενδύσεις στις δημόσιες συγκοινωνίες, βελτιώνοντας μεγάλο μέρος των υπηρεσιών. Παράλληλα θα πρέπει να βρεθεί τρόπος ο πληθυσμός να συμμετέχει ενεργά στην προσπάθεια βελτίωσης των συγκοινωνιών μέσω των παρεμβάσεών του, επισημαίνοντας τα κακώς κείμενα.
Θα πρέπει να καταλάβουν οι πολίτες που χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητά τους ότι έχουν πολλούς λόγους να χρησιμοποιήσουν εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης. Ειδικά στα κέντρα των μεγάλων πόλεων, οι φθηνές τιμές των εισιτηρίων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς θα προσφέρουν ένα ισχυρό κίνητρο. Οι πολίτες, παράλληλα, θα πρέπει να έχουν κατά νου την ασφάλεια προγραμματισμού των μετακινήσεών τους. Για παράδειγμα με ένα εισιτήριο μεγάλης διάρκειας έναντι κάποιου ανταγωνιστικού ποσού, να μπορούν να προγραμματίσουν καλύτερα και να σχεδιάζουν τα επόμενα βήματά τους στις μετακινήσεις.
Η χρήση ποδηλάτου απαιτεί ένα καλό δίκτυο ποδηλατοδρόμων που θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι ποδηλάτες για να μετακινούνται με ασφάλεια και ταχύτητα. Για τους περιστασιακούς χρήστες, εκτός από τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και τα ποδήλατα, η κοινή χρήση αυτοκινήτου και το περπάτημα για μικρές αποστάσεις αποτελούν σημαντικές εναλλακτικές λύσεις. Απαιτείται, όμως, καλύτερη υποδομή.
Από την άλλη η χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων συνεπάγεται πολλά σημεία φόρτισης. Επίσης, οι συμμετέχοντες στην έρευνα αναφέρουν ότι θα πρέπει να υπάρχει μια ενιαία πολιτική για την μετακίνηση των πολιτών από δήμο σε δήμο, ενώ οι ποδηλατόδρομοι θα πρέπει να παρέχουν τις ίδιες δυνατότητες μετακίνησης και με απόλυτη ασφάλεια.
Κυριάκος Παρασίδης