Η αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αυξάνει παράλληλα και τον αριθμό των εταιρειών που ειδικεύονται στην παραγωγή μπαταριών. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, έως το 2040 περίπου το 70% όλων των οχημάτων θα τροφοδοτούνται από ηλεκτρική ενέργεια και οι κατασκευαστές μπαταριών θέλουν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο σε αυτή τη νέα τάση.
Σήμερα οι μεγαλύτερες εταιρείες κατασκευής μπαταριών βρίσκονται στην Κίνα, την Ιαπωνία, την Κορέα και τις ΗΠΑ, ενώ τα επόμενα χρόνια η λίστα των εταιριών εκτός των συγκεκριμένων χωρών, αναμένεται να αυξηθεί. Η Ευρωπαϊκή Ένωση υποστηρίζει την ανάπτυξη της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων και προωθεί ενεργά τέτοιες προσπάθειες. Το 2017, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εγκαινίασε μια συμμαχία εταιρειών που κατασκεύαζε μπαταρίες και έναν χρόνο αργότερα αυτή η εταιρεία σημείωσε σημαντική πρόοδο στον τομέα της παραγωγής μπαταριών. Σύντομα εντάχθηκαν και άλλες εταιρείες που δρουν υποστηρικτικά της παραγωγής, όπως αυτές που κατασκευάζουν τα πλαστικά των μπαταριών.
Στην Ευρώπη, η σουηδική εταιρεία Northvolt είναι ο κορυφαίος κατασκευαστής μπαταριών και πρόσφατα έχει συνεργαστεί με την Volvo, ενώ ένας ακόμη σημαντικός ανταγωνιστής για την ασιατική αγορά είναι η Automotive Cell Company που αποτελεί κοινοπραξία μεταξύ της Saft/Total και της PSA/Opel.
Αξίζει να αναφερθούν ότι οι πολωνικές εταιρείες ξεκίνησαν να παίζουν σημαντικό ρόλο στον τομέα παραγωγής μπαταριών. Παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει ακόμη εργοστάσιο παραγωγής στην Πολωνία, ήδη υλοποιούνται μεγάλα έργα που σχετίζονται με εξαρτήματα για την παραγωγή μπαταριών. Υπάρχουν επίσης πολλά πολωνικά υποκαταστήματα σε πολλές χώρες. Ένα παράδειγμα είναι η LG Solution Wrocław, που αυτή τη στιγμή είναι από τους μεγαλύτερους ευρωπαϊκούς κατασκευαστές μπαταριών ιόντων λιθίου.
Το κόστος μιας μπαταρίας ηλεκτρικού αυτοκινήτου αντιπροσωπεύει πλέον περισσότερο από το 30% της συνολικής αξίας του οχήματος. Με τις πρώτες ύλες να είναι ακριβές, αποτελεί φυσικό επόμενο η αυξημένη τιμή των μπαταριών. Για να κατασκευαστεί μια μπαταρία χρειάζονται λίθιο, νικέλιο, κοβάλτιο, μαγνήσιο και άλλα μέταλλα, η τιμή των οποίων είναι ιδιαίτερα υψηλές. Τα έξοδα που σχετίζονται με την εξαγωγή αυτών των στοιχείων αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το μισό του κόστους ολόκληρης της μπαταρίας. Επιπλέον, η τιμή των μπαταριών επηρεάζεται από την ανάγκη χρήσης πρόσθετων στοιχείων που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια, καθώς κατασκευάζονται για να αποτρέπουν την ηλεκτρική βλάβη και να προστατεύουν τα ευαίσθητα εξαρτήματα της μπαταρίας.
Οι αυξανόμενες τιμές των πρώτων υλών παρακινούν ορισμένες εταιρείες να αναζητήσουν εναλλακτικές λύσεις, όπως για παράδειγμα είναι η Tesla, η οποία ανακοίνωσε το 2020 ότι σχεδιάζει να στραφεί σε φθηνότερες μπαταρίες. Ο Έλον Μάσκ ανακοίνωσε πρόσφατα ότι οι μπαταρίες LFP θα χρησιμοποιούνται σε όλα τα μοντέλα χαμηλού κόστους, ενώ οι μπαταρίες με βάση το νικέλιο και το μαγγάνιο θα χρησιμοποιούνται σε αυτοκίνητα που επικεντρώνονται σε επιδόσεις μεγάλης εμβέλειας.
Όπως και άλλα εξαρτήματα του αυτοκινήτου, έτσι και η μπαταρία πρέπει να προστατεύεται σωστά. Οι οδικές συνθήκες πολλές φορές είναι ακραίες και θα πρέπει να ανταποκρίνονται στο απαιτητικό περιβάλλον, ενώ δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε τον παράγοντα μείωσης της χωρητικότητας των μπαταριών. Εκτός από την ίδια την κατασκευή, οι εταιρείες μπαταριών EV δίνουν μεγάλη σημασία στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών για την αύξηση της διάρκειας ζωής και της αντοχής της μπαταρίας. Δεδομένου του υψηλού κόστους παραγωγής των μπαταριών, είναι σημαντικό να είναι αποδοτικές και να παρουσιάζουν μειωμένα επίπεδα φθοράς ακόμη και μετά από μεγάλες περιόδους χρήσης. Ένας από τους καθοριστικούς παράγοντες στη διάρκεια ζωής μιας μπαταρίας είναι ο τρόπος χρήσης, ενώ θα πρέπει να υπάρχουν σωστά συστήματα μόνωσης της μπαταρίας και των διαφόρων εξαρτημάτων. Μια μπαταρία θα πρέπει να προστατεύεται επαρκώς από κραδασμούς, φωτιά και υψηλή θερμότητα. Όμως αυτά τα χαρακτηριστικά, μπορεί να αυξάνουν τα επίπεδα ασφάλειας, αλλά παρασύρουν και την τελική τους τιμή.
Κυριάκος Παρασίδης
Πηγή: www.amna.gr