Η φιλικότητα προς το περιβάλλον είναι το βασικό στοιχείο μετάβασης προς την ηλεκτροκίνηση. Τόσο στην Ευρώπη, όπως και στον υπόλοιπο κόσμο, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κερδίζουν σταθερά την προτίμηση του κοινού που τα επιλέγουν γιατί υπάρχει μεγάλη περιβαλλοντολογική ευαισθητοποίηση, αλλά και γιατί αποτελούν συμφέρουσες λύσεις μετακίνησης εντός πόλεων.
Το αυξανόμενο ενδιαφέρον για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και η συνακόλουθη αύξηση της κλίμακας παραγωγής, σημαίνει ότι υπάρχει αυξανόμενη συζήτηση για την πλήρη αντικατάσταση των οχημάτων εσωτερικής καύσης. Αν και απέχουμε ακόμη αρκετό καιρό από αυτό το σημείο, κάποιες τάσεις προς αυτή την κατεύθυνση είναι ήδη ορατές. Ωστόσο, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι ορισμένες προκλήσεις που επιβραδύνουν την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης είναι η μειωμένη αυτονομία και η ανυπαρξία αρκετών σταθμών φόρτισης.
Επί του παρόντος, υπάρχουν περισσότεροι από 365.000 δημόσιοι σταθμοί φόρτισης EV στην Ευρώπη (στοιχεία σύμφωνα με το ChargeUp Europe), ενώ ο αριθμός των εγγεγραμμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ήδη πάνω από 5 εκατομμύρια στην ΕΕ. Τα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αντιπροσωπεύουν περίπου το μισό αυτής της ομάδας. Όμως, μεγάλη ανησυχία υπάρχει από την άνιση κατανομή των υποδομών μεταξύ των χωρών της Ευρώπης, καθώς περισσότεροι από τους μισούς σταθμούς βρίσκονται στην Ολλανδία και στη Γερμανία, ενώ οι χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης βρίσκονται αρκετά πίσω σε αυτό τον τομέα.
Όπως δείχνουν τα στατιστικά στοιχεία, η φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αποτελεί την σημαντικότερη πρόκληση. Η ανάπτυξη των αυτοκινήτων με ηλιακή ενέργεια είναι ένα σημαντικό θέμα, που παίρνει ενδιαφέρουσες διαστάσεις τα τελευταία χρόνια, καθώς με αυτή την τεχνολογία μια μικρή μπαταρία μπορεί να επιτρέψει άνετη οδήγηση χωρίς συχνή επαναφόρτιση. Επιπλέον, αποτελεί μια σημαντική λύση μείωσης του συνολικού ενεργειακού αποτυπώματος.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι πριν από έναν χρόνο παρουσιάστηκε το πρώτο μερικώς ηλιακό αυτοκίνητο στον κόσμο, το μοντέλο «0» από την ολλανδική startup Lightyear. Το όχημα είναι εξοπλισμένο με τη δυνατότητα φόρτισης από πρίζα με τον παραδοσιακό τρόπο, αλλά μπορεί να συλλέξει ηλεκτρική ενέργεια από ηλιακά πάνελ διπλής στρώσης επιφάνειας 5 m2 τοποθετημένα στην οροφή. Αυτά επιτρέπουν την αποδοτική κατανάλωση ενέργειας τόσο εν κινήσει όσο και σε στάση, κάτι που μεταφράζεται σε επιπλέον αυτονομία 70 χιλιομέτρων την ημέρα. Αν και σε αυτή την περίπτωση χρησιμοποιούνται ηλιακά πάνελ, εντούτοις παραμένει χαμηλά ο αεροδυναμικός συντελεστής που στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παίζει σημαντικό ρόλο.
Η χρήση ηλιακών συλλεκτών καθιστά δυνατή τη χρήση τέτοιων οχημάτων ακόμη πιο φιλικά προς το περιβάλλον. Τα πρώτα μοντέλα που λειτουργούν με αυτή την τεχνολογία έχουν ήδη αρχίσει να εμφανίζονται στην αγορά. Σύμφωνα με πληροφορίες, το μοντέλο αναμένεται να βγει σε μαζική παραγωγή μέχρι τις αρχές του 2025. Είναι πιθανό μέχρι τότε να υπάρξουν παρόμοιες προτάσεις και από άλλους κατασκευαστές. Ένα παράδειγμα είναι το μοντέλο Hyundai Sonata, το οποίο πρόκειται να εξοπλιστεί με φωτοβολταϊκά πάνελ ενσωματωμένα στην οροφή του οχήματος.
Το σίγουρο είναι ότι τα επόμενα χρόνια θα υπάρξει ανάπτυξη της συγκεκριμένης τεχνολογίας. Ιδιαίτερα σε χώρες με πολλές ώρες ηλιοφάνειας, όπως η Ελλάδα, μπορεί να δώσει λύσεις που αγγίζουν το απόλυτο των μετακινήσεων. Αν αναλογιστούμε ότι ο μέσος Ευρωπαίος πολίτης καθημερινά διανύει περίπου 50 χιλιόμετρα, μια αυτονομία 70 χιλιομέτρων είναι αρκετή όχι μόνο να καλύψει τις ημερήσιες ανάγκες, αλλά και να φορτίσει πλήρως το αυτοκίνητο. Κάτι τέτοιο σίγουρα θα δώσει λύση σε αυτούς που επιθυμούν να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο, αλλά δεν έχουν χώρο παρκινγκ και την δυνατότητα φόρτισης. Από την άλλη το οικονομικό όφελος από την ηλιακή ενέργεια είναι τεράστιο, αφού οι καθημερινές μετακινήσεις θα γίνονται με μηδενικό κόστος. Αυτό θα έχει ως συνέπεια και την γρηγορότερη απόσβεση της αγοράς ενός τέτοιου οχήματος, εκτός από τη βιώσιμη κινητικότητα.
Κυριάκος Παρασίδης
Πηγή: www.amna.gr