Μετατόπιση προς νέες πιο παραγωγικές ποικιλίες, με υφή, γεύση και ανθεκτικότητα στα διάφορα στρες, συχνά κάτω από την «ομπρέλα» κλειστών club, με νέα συστήματα διαμόρφωσης, που διευκολύνουν την εκμηχάνιση και τη μείωση του εργατικού κόστους, είναι ορισμένες από τις νέες τάσεις στην παγκόσμια αγορά της καλλιέργειας μήλου, όπου, ταυτόχρονα, ενισχύεται ο ρόλος του marketing και του branding, ως εργαλείο διαφοροποίησης, καθώς αυξάνει και ο ανταγωνισμός.
Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από τις τοποθετήσεις των ομιλητών του διεθνούς συνεδρίου Μήλου, που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 12 Μαΐου στο πλαίσιο της 6ης διεθνούς έκθεσης φρέσκων φρούτων και λαχανικών Freskon, που διεξάγεται έως και σήμερα Σάββατο 14 Μαΐου στο διεθνές εκθεσιακό κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Στην ενότητα για τον κόσμο των ποικιλιών, ο Walter Guerra ερευνητής στο Institute for fruit Growing and Viticulture, από το Νότιο Τυρόλο της Ιταλίας, ανέφερε μεταξύ άλλων πως «υπάρχει χώρος στα ράφια τόσο για νέες ποικιλίες, όσο και για βελτιωμένες υπάρχουσες», αλλά τόνισε πως «δν φτάνει μόνο η γεύση, χρειάζεται να έχουν και καλή όψη, ωραίο χρώμα και άλλα χαρακτηριστικά στην εμφάνιση, για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών».
Στο πλαίσιο αυτό επισήμανε πως αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη πάνω από 100 διαφορετικά προγράμματα στον κόσμο για την παραγωγή νέων ποικιλιών μήλου, που είναι μια επίδοση που δεν έχει καταγραφεί ποτέ άλλοτε στο παρελθόν. Σημείωσε ακόμη, πως σε ό,τι αφορά στα Clubs, διεθνώς υπάρχουν 68 logo στην αγορά, τα οποία είναι σχεδόν διπλάσια από ό,τι πριν από περίπου δέκα χρόνια, γεγονός που καταδεικνύει την τάση για στροφή προς ποικιλίες κλειστών σχημάτων με δικαιώματα, αλλά όπως έσπευσε να σημειώσει το πόσα από αυτά θα διατηρηθούν, ο τελικός κριτής θα είναι ο καταναλωτής.
Σε σχέση με τις καλλιεργητικές φροντίδες και τη σύγχρονη τεχνολογία, ως εργαλεία στην υπηρεσία της παραγωγής μήλων, ο πρώην ερευνητής στο F.E. Mach, Alberto Dorigoni, υποστήριξε πως κατά την εκτίμησή του, το σύστημα διαμόρφωσης που πρόκειται να κυριαρχήσει στο μέλλον είναι το κατακόρυφο διασδιάστατο, γνωστό ως σύστημα Guyoy. Στα πλεονεκτήματά του, όπως τόνισε, είναι μεταξύ άλλων ότι βοηθά τα καρποφόρα κλαδιά να μεγαλώσουν ευκολότερα από ό,τι το οριζόντιο σύστημα, αφήνει αρκετό χώρο για να περνά άνετα το τρακτέρ, η σοδειά κατανέμεται ομοιόμορφα, όλα τα μήλα είναι ορατά οπότε ο παραγωγός εύκολα μπορεί να αφαιρέσει ελαττωματικά, επιτρέπει το διπλασιασμό του αριθμού των σειρών και ενόψει της επικράτησης, στο μέλλον, της ρομποτικής συγκομιδής στην καλλιέργεια, θεωρείται ιδανικό σύστημα.
Από την πλευρά του ο Γεώργιος Πουλτσίδης της Emphyton, σημείωσε πως στην Ελλάδα τα τελευταία δέκα χρόνια έχουν γίνει ανανεώσεις στην καλλιέργεια, με νέα πιο παραγωγικά συστήματα, αλλά ακόμη υπάρχει δρόμος να διανυθεί. «Στο χώρο υπάρχουν ευκαιρίες, αλλά και κίνδυνοι, που θα πρέπει να λάβουν υπόψη όσοι θελήσουν να ασχοληθούν με το αντικείμενο», ανέφερε και στο πλαίσιο αυτό έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην ανάγκη να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη παράμετροι τόσο αγρονομικοί, όσο και τεχνικοί οικονομικοί, πριν αποφασίσει κάποιος να επενδύσει. Παρουσίασε μάλιστα αναλυτικά οικονομικά δεδομένα για την καλλιέργεια, υπογραμμίζοντας, μεταξύ άλλων, πως η απόσβεση σε ένα κτήμα 10 στρεμμάτων ξεκινά από το 8ο έτος και τα κέρδη έρχονται έως το 10ο ή 12ο ανάλογα με τον παραγωγό.
Το ρόλο των πρωτοβάθμιων συνεταιρισμών ως κρίσιμο εργαλείο για την εκπαίδευση των παραγωγών στα δεδομένα που διαμορφώνονται στην καλλιέργεια, εξήρε ο γενικός διευθυντής του Α.Σ. Ζαγοράς Πηλίου, Διονύσης Βαλασσάς, κάνοντας, ταυτόχρονα μια ιστορική αναδρομή στην πορεία του συνεταιρισμού που κατάφερε να δημιουργήσει με το μήλο της περιοχής, ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα brand στην Ελλάδα.
Νωρίτερα, η Paulina Kopec από τη fruit union της Πολωνίας επισήμανε πως το μάρκετινγκ στην εμπορία των μήλων πολύ σημαντικό εργαλείο δεδομένου ότι ο ανταγωνισμός δεν περιορίζεται μόνο στην ίδια τη χώρα παραγωγής ή την Ευρωπαϊκή αγορά, αλλά αφορά και τα προϊόντα που έρχονται από την υπόλοιπη υφήλιο. «Τα πολωνικά μήλα πρέπει να παλέψουν μέσα στην Πολωνία για να πείσουν τους Πολωνούς και μέσα στην Ευρώπη για να πείσουν ότι είναι καλύτερα σε σχέση με τα ισπανικά, τα ιταλικά, τα ελληνικά κλπ και ταυτόχρονα τα ευρωπαϊκά μήλα να πολεμήσουν ενάντια στα αμερικάνικα και των υπόλοιπων ανταγωνιστριών χωρών» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο Ισπανός Rafa Povo, creative director της full emotion επισήμανε πως μια από τις τάσεις που έχει επικρατήσει τα τελευταία χρόνια, λόγω του κορονωϊού είναι το ηλεκτρονικό εμπόριο. «Σε πολλές χώρες έχουν εκτοξευτεί οι πωλήσεις λόγω πανδημίας και αποφυγής να πάμε στο σούπερ μάρκετ. Οπότε άλλαξαν οι αγοραστικές τους συνήθειες. Τα επώνυμα προϊόντα εδώ έχουν σημαντικό πλεονέκτημα. Το brand είναι η μόνη εγγύηση, γιατί δεν μπορούμε να το δοκιμάσουμε και να το πιάσουμε στο χέρι μας, μέσω της φωτογραφίας. Σημαντικό όμως το brand να είναι αναγνωρίσιμο, να το θυμάται ο καταναλωτής», τόνισε και υπογράμμισε πως «κομβικά στοιχεία για να έχει επιτυχία ένα brand είναι να αφηγείται μια ιστορία κάτι καινούριο, αστείο, ριζοσπαστικό, αλλά ποτέ βαρετό και φυσικά να κρύβει από πίσω του ποιότητα, διότι αν δεν υπάρχει ποιότητα της παραγωγής όπως αυτή που έχει ο καταναλωτής στο μυαλό του, δεν έχουμε τίποτε».
Πηγή: www.agronews.gr