Αν και η ηλεκτροκίνηση μειώνει σημαντικά το συνολικό αποτύπωμα στην αυτοκίνηση, εντούτοις υπάρχουν δύο σημαντικοί λόγοι που θα πρέπει να βελτιωθούν ώστε να υπάρξει ακόμη μεγαλύτερη περιβαλλοντολογική ευαισθησία.
Οι νέες μπαταρίες στερεάς κατάστασης, οι οποίες αναμένεται να κυκλοφορήσουν στην αγορά μετά το 2025, μπορούν να μειώσουν το αποτύπωμα άνθρακα ενός τυπικού ηλεκτρικού αυτοκινήτου (EV) έως και 39%. Είναι γνωστό ότι η παραγωγή ενός EV και ειδικά της μπαταρίας είναι τα δύο στοιχεία που αφήνουν μεγάλο αποτύπωμα.
Το ευχάριστο είναι ότι ο ενεργειακός τομέας στρέφεται γρήγορα σε αιολικές, ηλιακές και άλλες Ανανεώσιμης Πηγές Ενέργειας, με αποτέλεσμα να μειώνεται σημαντικά το συνολικό αποτύπωμα. Από την άλλη πλευρά, η τεχνολογία μπαταριών προχωρά με ιλιγγιώδη ταχύτητα και υπόσχεται σύντομα «καθαρότερες» μπαταρίες με καλύτερη απόδοση. Για παράδειγμα, οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης, σε αντίθεση με τους υγρούς ηλεκτρολύτες που μεταφέρουν ηλεκτρικό ρεύμα στις μπαταρίες ιόντων λιθίου, χρησιμοποιούν στερεά κεραμικά ως αγωγό ηλεκτρισμού. Αυτό έχει ως συνέπεια ελαφρύτερες μπαταρίες, πιο γρήγορες στη φόρτιση και με συνολικά χαμηλότερη τιμή.
Οι ειδικοί προβλέπουν ότι οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης θα βγουν στην αγορά μετά το 2025. Ένας από τους πιο πολλά υποσχόμενους τύπους μπαταριών στερεάς κατάστασης είναι ο NMC-811. Σύμφωνα με νέα έρευνα που ανατέθηκε από την Transport & Environment (T&E), οι μπαταρίες αυτού του τύπου μπορούν να μειώσουν το ήδη μειωμένο αποτύπωμα άνθρακα μίας μπαταρίας ιόντων λιθίου κατά 24%. Από την άλλη, αν αυτές οι μπαταρίες κατασκευάζονται χρησιμοποιώντας μόνο βιώσιμες μεθόδους εξόρυξης, το αποτύπωμα του άνθρακα μπορεί να μειωθεί έως και 39% σε σχέση με τις τρέχουσες μπαταρίες ιόντων λιθίου.
Οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης απαιτούν πολύ λιγότερο γραφίτη και κοβάλτιο από τις σημερινές μπαταρίες ιόντων λιθίου, αλλά έως και 35% περισσότερο λίθιο. Ωστόσο, ο κανονισμός της ΕΕ για τις μπαταρίες προτείνει υπεύθυνη προμήθεια και ανακύκλωση λιθίου που θα εξασφαλίσει μεγάλο μέρος για την παραγωγή νέων μπαταριών. Η T&E προτρέπει να διασφαλιστεί ότι ο νέος κανονισμός για τις μπαταρίες παρέχει κίνητρα για την παραγωγή μπαταριών με μικρότερο αποτύπωμα άνθρακα και με στόχους ανακύκλωσης λιθίου που θα φθάσουν το 70% το 2025 και το 90% το 2030, που είναι υψηλότερο από την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Κυριάκος Παρασίδης
Πηγή: www.amna.gr