Οι τακτικές αλλαγές λαδιών προστατεύουν τον κινητήρα από τη φθορά

Οι τακτικές αλλαγές λαδιών προστατεύουν τον κινητήρα από τη φθορά. Όμως πόσο συχνά πρέπει να αλλάζει το λιπαντικό στον κινητήρα; Το σίγουρο είναι ότι με τακτικές αλλαγές, μπορούν να αποφευχθούν σημαντικές ζημιές. Φυσικά οι προδιαγραφές του λιπαντικού και τα διαστήματα αλλαγής αναφέρονται στο βιβλίο του εκάστοτε κατασκευαστή.

Μηχανικοί αυτοκινήτων αναφέρουν ότι το λιπαντικό προστατεύει τον κινητήρα από τη φθορά, ενώ παράλληλα τον καθαρίζει από επιβλαβείς ουσίες, ψύχει τα υπερθερμασμένα μέρη και τον προστατεύει από τη διάβρωση. Επειδή το λιπαντικό φθείρεται με τη λειτουργία του αυτοκινήτου, πρέπει να αντικαθίσταται τακτικά. Εάν αυτό αγνοηθεί και συμπληρωθεί από ένα άλλο λιπαντικό, μειώνεται η δράση της λίπανσης και υπάρχει κίνδυνος σχισίματος της λιπαντικής μεμβράνης, αυξάνοντας την πιθανότητα ζημιάς του κινητήρα.

Οι κατασκευαστές οχημάτων παρέχουν ακριβείς ταξινομήσεις και προδιαγραφές για την ποιότητα των λιπαντικών . Οι ιδιότητες ροής (ιξώδες) του λαδιού ταξινομούνται σύμφωνα με τις κατηγορίες SAE (Society of Automotive Engineers). Δύο αριθμοί καθορίζονται για τα σημερινά λιπαντικά πολλαπλής ποιότητας, όπως το SAE 5W-30. Ο αριθμός μπροστά από το “W” περιγράφει τις ιδιότητες ροής του λαδιού κινητήρα όταν είναι κρύο. Όσο μικρότερος είναι ο αριθμός, τόσο καλύτερα μπορεί να ρέει το λάδι κινητήρα όταν είναι κρύο και φτάνει στα σημαντικά σημεία λίπανσης στον κινητήρα αντίστοιχα πιο γρήγορα. Ο αριθμός μετά το “W” περιγράφει το ιξώδες στους 100 ° C. Όσο υψηλότερη είναι αυτή η τιμή, τόσο καλύτερη η λιπαντική ικανότητα του λαδιού κινητήρα παραμένει στον κινητήρα όταν είναι ζεστός.

Η αλλαγή των λιπαντικών ποικίλει από εταιρεία σε εταιρεία. Ορισμένοι κατασκευαστές καθορίζουν άκαμπτα διαστήματα συντήρησης. Οι περισσότεροι κατασκευαστές προτρέπουν την αλλαγή κάθε 15.000 χιλιόμετρα ή κάθε χρόνο (όποιο έρθει πρώτο), ενώ άλλες κάθε 30.000 χιλιόμετρα ή δύο χρόνια.

Εάν το αυτοκίνητο οδηγείται κυρίως σε κίνηση στην πόλη, ο κινητήρας συχνά δεν φτάνει στη βέλτιστη θερμοκρασία λειτουργίας, με αποτέλεσμα το λάδι να χάνει τις ιδιότητές του ευκολκότερα. Σε αυτή την περίπτωση, συνιστάται πιο σύντομη αλλαγή λιπαντικών.

Ορισμένοι ενσωματωμένοι υπολογιστές εμφανίζουν στα αυτοκίνητα την τρέχουσα διάρκεια ζωής του λαδιού κινητήρα. Έτσι σε αυτά τα μοντέλα αναφέρεται πότε θα πρέπει να γίνει αλλαγή του λιπαντικού και γενικό σέρβις.

Μεταλλικά υπολείμματα, σκόνη και υπολείμματα καύσης συγκεντρώνονται στο φίλτρο λαδιού. Μετά από παρατεταμένη χρήση, μπορεί αυτό να βουλώσει. Η μεμβράνη λαδιού δεν αποκόπτεται επειδή το λάδι κινητήρα εισέρχεται στον κινητήρα μέσω του φίλτρου. Αν αυτό δεν είναι καθαρό, τότε τα επιβλαβή σωματίδια που κυκλοφορούν μαζί με το λιπαντικό μπορεί να προκαλέσουν ζημιά.

Η αλλαγή λαδιού στο γκαράζ στο σπίτι είναι χρονοβόρα. Εκτός από νέο λιπαντικό, φίλτρο λαδιού και δακτύλιο στεγανοποίησης, πρέπει να υπάρχει επίσης μια πλατφόρμα ανύψωσης ή ράμπα πρόσβασης ή μια συσκευή αναρρόφησης, που ουσιαστικά αν δεν είναι επαγγελματίας δεν θα σου είναι ιδιαίτερα σημαντικά. Στο συνεργείο, η αλλαγή λαδιών είναι συχνά μέρος μιας επιθεώρησης και αποτελεί μια εργασία που κρατάει ελάχιστα λεπτά.

Το κόστος αλλαγής λιπαντικού ποικίλει ανάλογα με το λιπαντικό. Οι τιμές τους ποικίλουν, ανάλογα με την μάρκα και το μαγαζί αγοράς. Το ίδιο συμβαίνει και με το φίλτρο. Από την άλλη η τιμή εργασίας του μηχανικού ορίζεται από τον επίσημο τιμοκατάλογο του συλλόγου μηχανικών της περιοχής που ανήκει το συνεργείο.

Κυριάκος Παρασίδης

Πηγή: www.amna.gr