Με τη θετική ψήφο της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ ψηφίσθηκε επί της Αρχής το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης «Αναδυόμενες τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις» στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης. ΣΥΡΙΖΑ και Ελληνική Λύση επιφυλάχθηκαν για τη συζήτηση στην Ολομέλεια, ενώ ΚΚΕ και ΜέΡΑ25 το καταψήφισαν.
«Φέρνουμε στο σήμερα ολοένα και περισσότερα στοιχεία αυτού που αντιλαμβανόμαστε ως το μέλλον και το αύριο» τόνισε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, χθες, κατά την πρώτη συνεδρίαση και εισηγούμενος επί της Αρχής το σχέδιο νόμου στην Επιτροπή. Η παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία, είπε ο υπουργός, «είναι μια ακόμη εμπροσθοβαρής νομοθετικά πρωτοβουλία, από όλες εκείνες οι οποίες σωρευτικά έχουν οικοδομήσει μια πολύ μεγάλη αλλαγή στον πυρήνα του κράτους και αφορά τις αναδυόμενες τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, με επιλεγμένες παρεμβάσεις στον χώρο της ψηφιακής διακυβέρνησης καθώς και στην απλούστευση διαδικασιών μέσω της τεχνολογίας».
Σημείωσε πως «οι αναδυόμενες τεχνολογίες, είναι οι τεχνολογίες εκείνες οι οποίες σωρευτικά ορίζουν αυτό το οποίο θα μπορούσε κανείς να περιγράψει ως “τέταρτη βιομηχανική επανάσταση” της πληροφορικής». Παρατήρησε πως στις τρείς πρώτες μεταβάσεις, η χώρα μας δεν κατάφερε να πρωταγωνιστήσει και «δεν θα πρέπει να χαθεί και αυτή η τέταρτη φάση που αποτελεί το άθροισμα των τεχνολογιών». Για αυτό κάνουμε μια νομοθετική παρέμβαση που επιδιώκει να ρυθμίσει κάποιες από αυτές τις τεχνολογίες που μπορεί να βρουν πρόσφορο έδαφος στην Ελλάδα, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, τα drones, οι σένσορες κ.λπ. προβάλλοντας στον ευρωπαϊκό διάλογο που είναι σε εξέλιξη τις δικές μας εθνικές αξίες στην τεχνολογική εξέλιξη καθώς αυτές δεν είναι ουδέτερες.
Ειδικότερα, ο υπουργός εξήγησε πως στη τεχνητή νοημοσύνη ορίζουμε ότι οποιαδήποτε εταιρεία λαμβάνει αποφάσεις για τους εργαζομένούς της χρησιμοποιώντας αλγορίθμους τεχνητής νοημοσύνης θα πρέπει να ενημερώνει τους εργαζόμενους της. Δημιουργούμε ένα παρατηρητήριο παρακολούθησης. Σχετικές επιτροπές, επιπρόσθετες ασφαλιστικές δικλείδες, νέα εργαλεία και λογαριθμική εκτίμηση αντίκτυπου, ώστε η τεχνητή νοημοσύνη να μην γίνει όργανο επιβολής ισχύος αλλά δύναμη μετασχηματισμού της κοινωνίας. Επίσης, η κυβερνόασφαλεια είναι μία από τις βασικές προτεραιότητες του νομοσχεδίου, με έμφαση στο ηλεκτρονικό μητρώο υπεύθυνων προστασίας δεδομένων των δημοσίων φορέων. Συστήνουμε παρατηρητήριο ανάλυσης υβριδικών απειλών, προχωράμε στον ορισμό «Υπεύθυνων Ασφαλείας Συστημάτων Πληροφορικής και Επικοινωνιών» στους κρατικούς φορείς. Για τα drones ορίζουμε ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν για παράδειγμα σε ταχυδρομικές υπηρεσίες, ως ένα μοντέλο το οποίο θα μπορούσε να είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον για τη χώρα μας, πάντοτε σε συμβατότητα με την κείμενη νομοθεσία, την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και όλες τις δομές του κράτους. Στο διαδίκτυο των πραγμάτων, ορίζονται θέματα κυβερνοασφάλειας, μέτρα ασφαλείας των συσκευών και μητρώα. Σε ότι αφορά το Blok change, που είναι συστοιχίες αλυσίδων, ορίζουμε ότι υπάρχουν τα έξυπνα συμβόλαια που μπορούν πλέον να χρησιμοποιούν αυτή την τεχνολογία. Πρόκειται, είπε ο υπουργός, για αθροιστικές πρωτοβουλίες που «δείχνουν μια βούληση να φύγουμε μπροστά» ενώ παράλληλα «επιλύουμε και εκκρεμότητες του χθες» όπως με το ενιαίο πιστοποιητικό κληρονομιάς, το μητρώο πολιτών, ώστε να μην χρειάζεται να έχουμε και το εξειδικευμένο μητρώο αρρένων, τον «Μίτος», που βρίσκεται ήδη σε πιλοτική μορφή για την δημιουργία του μητρώου διαδικασιών του ελληνικού δημοσίου.
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Μάριος Κάτσης, από την πλευρά του, χαρακτήρισε το σχέδιο νόμου «βιαστικό και ελλειπές για τις αναδυόμενες τεχνολογίες» και ότι «η ΝΔ σπεύδει να προκαταλάβει το ευρωπαϊκό πλαίσιο για την τεχνητή νοημοσύνη». Υπογράμμισε πως υπάρχει ανάγκη νομοθετικής ρύθμισης της λειτουργίας των νέων τεχνολογιών αλλά με δύο προϋποθέσεις: την διεπιστημονικότητα, διότι λόγω της πολυπλοκότητας του ζητήματος απαιτούνται επιστήμονες από όλα τα πεδία και την οικουμενικότητα, διότι στην παγκόσμια ψηφιοποιημένη αγορά δεν γίνεται να μην υπάρχουν ενιαίοι κανόνες και εναρμονισμένες πρακτικές. Η κυβέρνηση της ΝΔ, αντιθέτως, δεν ακολούθησε καμία από τις δύο αυτές προϋποθέσεις. Ρώτησε τον υπουργό «ποιος συνέταξε το νομοσχέδιο;» καθώς για ένα τέτοιο θέμα θα έπρεπε να είχατε συστήσει μια νομοπαρασκευαστική επιτροπή ή μια επιτροπή διαλόγου με επιστήμονες εγνωσμένου κύρους και μάλιστα από όλους τους κλάδους» Και αναρωτήθηκε που είναι αυτός ο διάλογος με τα συνδικάτα των εργαζομένων» Εσείς, αυτά όλα τα «ρυθμίζετε άκρως πρόχειρα και επικίνδυνα για το πώς οι εργοδότες με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης θα παίρνουν αποφάσεις για αυτούς και την εργασία τους;» Κινδυνεύετε είπε «να βγάλετε την χώρα εκτός ευρωπαϊκού πλαισίου, καθώς πριν ακόμα ψηφιστεί στην Ε.Ε. ο κανονισμός που θα ρυθμίζει τα σχετικά ζητήματα και θα είναι υποχρεωτικός για όλα τα κράτη-μέλη, έρχεται με πρεμούρα να ψηφίσει εθνική νομοθεσία. Παράλληλα επισήμανε την ελλιπή εναρμόνιση με τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (GDPR). Απουσιάζει η καθολική υποχρέωση εκτίμησης του αντικτύπου που έχει η χρήση της τεχνικής νοημοσύνης. Ανοίγει κερκόπορτα εναντίον των εργαζομένων με σκόπιμα ασαφείς διατάξεις για το ποια δεδομένα τους θα συλλέγονται, όπως και ότι δεν είναι σαφές αν συμπεριλαμβάνεται το profiling, δηλαδή η σκιαγράφηση χαρακτήρα με τη μέθοδο της εξόρυξης δεδομένων. Ο εισηγητής της αξιωματικής αντιπολίτευσης τόνισε πως «πρέπει να διασφαλίσουμε ότι η αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης δε θα οδηγήσει σε διακρίσεις οποιασδήποτε μορφής, στην επιλογή των εργαζομένων» και υπογράμμισε πως για τον ΣΥΡΙΖΑ «η ψηφιακή μετάβαση δεν είναι δικαίωμα. Ούτε προνόμιο. Ούτε απειλή. Είναι ένα φυσικό επακόλουθο μιας διαρκώς εξελισσόμενης τεχνολογικής κοινωνίας που ακολουθεί την ανάπτυξη της “οικονομίας της πληροφορίας” ανεξάρτητα από τα παράλληλα γεγονότα. Το αν θα συνοδεύεται ή όχι από δικαιώματα, αν θα βελτιώσει ή θα επιδεινώσει τις συνθήκες εργασίας, αν τελικά θα την υποδεχτούμε ως μια φυσιολογική εξέλιξη ή ως συμφορά, αυτό εξαρτάται αποκλειστικά από εμάς».
Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, Ιλχάν Αχμέντ, επί της Αρχής παρατήρησε πως το νομοσχέδιο έχει ομολογουμένως απαραίτητες ρυθμίσεις για μια σειρά θεμάτων, που είναι βέβαιο πως τα επόμενα χρόνια θα αναδειχτούν ως κεντρικά στον δημόσιο διάλογο, καθώς όλο και περισσότερο θα απασχολούν και θα επηρεάζουν την καθημερινότητα των πολιτών. Η τεχνητή νοημοσύνη και η κυβερνοασφάλεια, το διαδίκτυο των πραγμάτων, η χρήση drones, όχι μόνο στις ταχυμεταφορές δεν βρίσκονται κάπου στο μακρινό μέλλον αλλά είναι εδώ, παρών, και ως εκ τούτου, η νομοθέτηση κανόνων γι’ αυτή την καινούργια πραγματικότητα είναι όντως επιβεβλημένη και όποτε προς αυτό κινείται σε θετική κατεύθυνση. Αναρωτήθηκε, πότε προλάβατε να το στείλετε στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους το οποίο συνέταξε την απαραίτητη συνοδευτική έκθεση; Είναι τουλάχιστον, νομίζουμε, αλαζονικός και όχι μόνο ως προσχηματικός, ο τρόπος που κάνετε τη διαβούλευση. Τα 85 άρθρα που αναρτήθηκαν στη διαβούλευση μέσα σε μισή μέρα έγιναν 95! Στην πραγματικότητα, τόνισε, έχουμε ένα νομοσχέδιο «με ωραίο τίτλο αλλά χωρίς βασικό περιεχόμενο, παρότι οι ρυθμίσεις που φέρνει είναι απαραίτητες». Αν θα επέλεγα, είπε ο βουλευτής «να βάλω ένα τίτλο στο νομοσχέδιο αυτό, θα ήταν «επιτροπές και παρατηρητήρια» χωρίς συγκεκριμένο επιχειρησιακό σχέδιο για την υλοποίηση των όσων προβλέπονται».
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Μανώλης Συντυχάκης υποστήριξε πως το παρόν σχέδιο νόμου προωθεί τη χρήση και την αξιοποίηση διαφόρων ψηφιακών τεχνολογιών αλλά εντάσσεται μέσα στους γενικότερους σχεδιασμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του κεφαλαίου, για την προώθηση της πράσινης ψηφιακής μετάβασης, για να βρεθούν νέα πεδία κερδοφορίας και μία διέξοδος στα υπερσυσσωρευμένα κεφάλαια των επιχειρηματικών ομίλων. Προωθεί κατευθύνσεις και πολιτικές, που υλοποιούνται το τελευταίο χρονικό διάστημα, που ασπάζονται όλα τα κόμματα, πλην του Κ.Κ.Ε. Πρόκειται για επενδύσεις του πράσινου new deal και του ψηφιακού μετασχηματισμού, που όμως, δεν μπορούν να περιορίσουν τα υψηλά ποσοστά ανεργίας, τη σχετική και απόλυτη φτώχεια και αυτό, γιατί δεν συνοδεύονται από γενική μείωση του εργάσιμου χρόνου, με ταυτόχρονη άνοδο του εργατικού εισοδήματος. Προωθεί τη λεγόμενη ψηφιακή μετάβαση, δηλαδή την αξιοποίηση των ψηφιακών δυνατοτήτων στις δομές και τις υπηρεσίες του αστικού κράτους, με στόχο κυρίως, τη διευκόλυνση των επιχειρηματικών ομίλων, αλλά και για την ταχύτερη και πιο αποτελεσματική αντιμετώπιση και καταστολή των εργατικών λαϊκών δυνάμεων, την παρέμβαση στη λειτουργία των οργανώσεων του κινήματος. Πίσω από τα επικοινωνιακά επιχειρήματα της κυβέρνησης για τον περιορισμό της γραφειοκρατίας, κρύβει επιμελώς τους βασικούς ταξικούς στόχους και επιδιώξεις όπως της δυνατότητας του κρατικού μηχανισμού να παρακολουθεί καλύτερα, να φορολογεί περισσότερο και να εξοικονομεί πόρους σε βάρος των εργατικών λαϊκών δικαιωμάτων. Ουσιαστικό όφελος για τον λαό, είπε ο βουλευτής, δεν θα υπάρξει. Αντίθετα θα γίνεται ακόμα μεγαλύτερη η εκμετάλλευση της εργατικής δύναμης και μεγαλύτερη απόσπαση υπεραξίας για λογαριασμό μονοπωλιακών ομίλων. Στο παρόν νομοσχέδιο, ανέφερε, «εισάγονται διατάξεις που μυρίζουν αποκλεισμό Κινέζων από τεχνολογίες 5G και θα χρησιμοποιηθούν στον εμπορικό πόλεμο που διεξάγεται ανάμεσα στο NATO και στην Κίνα». Δεν είναι τυχαίο, παρατήρησε μεταξύ άλλων, πως η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι ελληνικές κυβερνήσεις, μαζί και ο Σύνδεσμος Ελλήνων Βιομηχάνων συγκλίνουν σε ένα ρόλο παγοθραυστικού για τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Κωνσταντίνος Χήτας, ανέφερε πως «η αλήθεια είναι ότι φαίνεται ένα νομοσχέδιο, το οποίο εμφανίζεται όντως ως πρωτοποριακό. Φαίνεται ένα νομοσχέδιο, με το οποίο θεσπίζετε όχι μόνο νέες εφαρμογές και σύγχρονα εργαλεία στη δημόσια διοίκηση, αλλά και τον ιδιωτικό τομέα» και σημείωσε πως «για να είμαστε ξεκάθαροι, δεν είμαστε αντίθετοι στη χρήση νέων εφαρμογών, νέων τεχνολογιών που μειώνουν τη γραφειοκρατία, που καταπολεμούν τις χρονοβόρες διαδικασίες, καταπολεμούν τις καθυστερήσεις και όλα αυτά που στέκονται τροχοπέδη στον εκσυγχρονισμό του δημοσίου. Εξάλλου, οι όποιες μεταρρυθμίσεις και μετασχηματισμοί στο δημόσιο πρέπει να έχουν ως στόχο έναν και μόνο, την εξυπηρέτηση του πολίτη». Αναρωτήθηκε κατά πόσο όμως είναι έτοιμο το δημόσιο εάν έχει ωριμάσει σε υποδομές, τεχνολογίες, για να εφαρμόσει τη τεχνητή νοημοσύνη; Υπάρχει καταρτισμένο, έμπειρο προσωπικό, που γνωρίζει και μπορεί να χρησιμοποιήσει τέτοια συστήματα; Εδώ υπάρχουν υπηρεσίες που κάποιοι υπάλληλοι δεν έχουν email. Θα πρέπει πρώτα να ξεκινήσουμε και να τελειώσουμε με τα βασικά στη δημόσια διοίκηση, για να πάμε και στα πιο σύνθετα και τα πιο προηγμένα. Νομοθετούμε, ψηφίζουμε νόμους, αλλά μέχρι εκεί. Στο νομοσχέδιο δεν υπάρχει αποτύπωση κόστους. Θα πρέπει να μη βιαζόμαστε να θεσπίσουμε κάτι και μετά να τρέχουμε πάλι να το διορθώσουμε, να το αλλάξουμε. Πότε θα ξεκινήσουν να εφαρμόζονται τα όσα προβλέπονται στο νομοσχέδιο; Κάθε νέα τεχνολογία πρέπει να συμπορεύεται με την ηθική, να υπάρχει ισορροπία μεταξύ τεχνολογίας, τεχνολογικής ανάπτυξης και του σεβασμού βασικών αρχών και αξιών.
Η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ25, Φωτεινή Μπακαδήμα ανέφερε πως «το συγκεκριμένο νομοσχέδιο έχει αρκετά γκρίζα σημεία, έχει αρκετά σημεία που θα πρέπει να αποσαφηνιστούν και πολλά άρθρα του μας γεννούν πολλά ερωτήματα» Τόνισε πως το ΜέΡΑ25, όπως και το πανευρωπαϊκό μας κίνημα DiEM25, έχουμε πραγματικά δουλέψει και έχουμε αναπτύξει ένα ολόκληρο τρόπο σκέψης και προτάσεις που έρχονται να ακουμπήσουν και να ρυθμίσουν το κομμάτι της τεχνολογικής κυριαρχίας, αλλά και γενικότερα τους τρόπους ενσωμάτωσης των νέων τεχνολογιών στην καθημερινότητά μας. Θεωρούμε σημαντικό να προστατευθούν οι πολιτικές ελευθερίες, αλλά και τα ανθρώπινα δικαιώματα και να διασφαλιστεί πλήρως ότι η χρήση της τεχνολογίας, ειδικότερα των αναδυόμενων και ισχυρών τεχνολογιών, όπως είναι η τεχνητή νοημοσύνη, θα γίνεται πάντα με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον. Μας έχουν απασχολήσει ζητήματα όπως το δημόσιο λογισμικό και τα δημόσια δεδομένα. Θεωρούμε ότι οι βασικοί άξονες της ψηφιακής πολιτικής πρέπει να είναι η δημόσια ιδιοκτησία των δεδομένων, του λογισμικού και των δικτύων, η συνεισφορά της τεχνολογίας στην ανάπτυξη της χώρας και η διαφύλαξη των προσωπικών δεδομένων των πολιτών από ιδιώτες και δημόσιο. Το λογισμικό που χρησιμοποιείται από το δημόσιο θα πρέπει να ανήκει στο δημόσιο. Τα κρατικά δεδομένα και δεδομένα πολιτών θα πρέπει να βρίσκονται σε κρατικούς servers, μαζί με το λογισμικό που χρησιμοποιείται για την πρόσβαση σε αυτά. Ταυτόχρονα, θα πρέπει το ανοιχτό λογισμικό να πριμοδοτείται για χρήση από το δημόσιο. Υπάρχουν ζητήματα ελέγχου πάνω σε big data. Και, ταυτόχρονα, δημιουργούνται νέες μορφές εξουσίας – ισχύος – που βασίζονται στη δυνατότητα πρόβλεψης και διαμόρφωσης περιβαλλόντων. Από πολιτική άποψη, θεωρούμε πως πρόκειται για μια αντεπανάσταση, ένα data mining στα social media, με γιγάντωση των μηχανισμών επιτήρησης και ελέγχου.
Ακρόαση φορέων
Την θετική τους αποτίμηση στο σχέδιο νόμου εξέφρασαν, σήμερα, στην Επιτροπή, οι φορείς κατά την ακρόασή τους.
Η πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδος, Γιώτα Παπαρίδου ανέφερε πως η αποτελεσματικότητα του νομοσχεδίου θα κριθεί από την ταχύτητα έκδοσης των Υπουργικών Αποφάσεων που προβλέπονται. Καταλαβαίνουμε, ότι μπορεί να υπάρχουν κάποιοι προβληματισμοί. Είδαμε και τα σχόλια της διαβούλευσης για την τεχνητή νοημοσύνη, τους αλγόριθμους και τα λοιπά. Εμάς δεν μας προβληματίζει τόσο πολύ αυτό. Αυτό που θέλουμε να είμαστε σίγουροι είναι, ότι θα γίνει σωστή και γρήγορη υλοποίησή του.
Ο αντιπρόεδρος Ταχυδρομικού Τομέα της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, Σπύρος Παντελής ανέφερε σχετικά με την εισαγωγή της τεχνολογίας των Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών, των γνωστών ταχυδρομικών drones, πως οι πάροχοι ταχυδρομικών υπηρεσιών οι οποίοι κατέχουν είτε γενική είτε ειδική άδεια και είναι στα Μητρώα της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών Ταχυδρομείων, θα πρέπει να κάνουν αίτημα, ώστε να τους χορηγηθεί η σχετική άδεια χρήσης αυτής της νέας τεχνολογίας. Για τις ειδικότερες τεχνικές απαιτήσεις, τεχνικές προδιαγραφές και τα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να τηρούν αυτά τα drones θα χρειαστεί συνεργασία με την ΥΠΑ και την έκδοση μια Υπουργικής Απόφασης. Επίσης θα πρέπει να υπάρξει και μία ειδική ρύθμιση στον Εθνικό Κανονισμό Καθορισμού Ζωνών Συχνοτήτων που αφορά την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας όπου και εκεί θα πρέπει να εκδοθεί σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Εθνικής ‘Αμυνας.
Ο γενικός γραμματέας της ΕΣΑμΕΑ, Βασίλης Κουτσιάνος ανέφερε πως κατά την διαδικασία της διαβούλευσης του σχεδίου νόμου έχουν ενσωματωθεί οι περισσότερες από τις προτάσεις της Συνομοσπονδίας.
Ο διευθυντής της ΕΣΔΔΑ, Αθανάσιος Ράπτης είπε πως το σχέδιο νόμου κινείται καταρχάς προς τη σωστή κατεύθυνση και ότι το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης είναι έτοιμο, ως φορέας αρμόδιος για τις δεξιότητες και κατ’ επέκταση τις ψηφιακές δεξιότητες, να υλοποιήσουμε τα προγράμματα εκπαίδευσης που χρειάζονται για τον υπεύθυνο κυβερνοασφάλειας των φορέων.
Ο γενικός γραμματέας της ΕΝΠΕ, Ιωάννης Γιώργος αναγνώρισε πως το σχέδιο νόμου είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.
Ο επικεφαλής παγκόσμιας στρατηγικής του Ινστιτούτου Ελέγχου Συστημάτων Πληροφορικής (ISACA), Χρήστος Δημητριάδης επισήμανε ότι ο ορισμός του Εθνικού Κέντρου Συντονισμού είναι απαραίτητος για την προτεραιοποίηση των ενεργειών ασφάλειας. Όσον αφορά στον ορισμό των υπευθύνων ασφάλειας πληροφοριακών συστημάτων για την κεντρική διοίκηση, πιστεύουμε πως είναι προς την σωστή κατεύθυνση. Υπογράμμισε πως κατά την υλοποίηση του νόμου θα είναι πάρα πολύ σημαντικό να υπάρχει μια ομοιομορφία σε αυτές τις πολιτικές ασφάλειας, ώστε να διευκολυνθεί τόσο η υλοποίηση, όσο και ο έλεγχος των πολιτικών αυτών στο μέλλον. Επίσης, θα ήταν πολύ σημαντικό να ληφθούν υπόψη οι καινούργιες τάσεις, που αφορούν σε μοντέλα μέτρησης και βελτίωσης της ωριμότητας της κυβερνοασφάλειας, όσον αφορά ειδικά στις αναδυόμενες τεχνολογίες.
Ο επικεφαλής Ανάπτυξης και Εφαρμογής Πολιτικής του Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Κυβερνοασφάλεια, Ευάγγελος Ουζούνης παρατήρησε πως το νομοσχέδιο κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Περιλαμβάνει, όπως είπε, αξιοσημείωτα άρθρα τα οποία θα πιστοποιήσουν, θα καλυτερεύσουν σημαντικά την κυβερνοασφάλεια της χώρας στο δημόσιο τομέα.
Τέλος και ο διευθυντής Στρατηγικού Σχεδιασμού Κυβερνοασφάλειας, Γιάννης Αλεξάκης ανέφερε πως πρόκειται για ένα νομοσχέδιο, το οποίο εισαγάγει απολύτως σημαντικές και χρήσιμες ρυθμίσεις πάνω στη κυβερνοασφάλεια και ρύθμιση ενός τοπίου το οποίο βρίσκεται σε πολύ μεγάλη άνθηση όχι μόνο στη χώρα αλλά σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ήδη, στο πλαίσιο υλοποίησης της ευρωπαϊκής στρατηγικής κυβερνοασφάλειας, σε ευρωπαϊκό επίπεδο λαμβάνονται πάρα πολύ σημαντικά βήματα, τόσο νομοθετικού χαρακτήρα, όσο και μη νομοθετικού χαρακτήρα. Χαρακτηριστικά τα τελευταία δύο με τρία χρόνια, έχουν εισαχθεί τουλάχιστον πέντε με έξι πολύ βασικές νομοθετικές πρωτοβουλίες της Ε.Ε., Οι τρείς βασικοί πυλώνες του νομοσχεδίου είναι η θέσπιση της Εθνικής Αρχής Πιστοποίησης Κυβερνοασφάλειας, η θέσπιση του Εθνικού Κέντρου Συντονισμού για τη διαχείριση των πόρων της κυβερνοασφάλειας και το παρατηρητήριο ανάλυσης υβριδικών απειλών και εν κατακλείδι η δικιά μας αποτίμηση του σχεδίου νόμου είναι απολύτως θετική.
Πηγή: www.amna.gr