Από τον Μάρτιο του 2022, ο αριθμός των λογαριασμών ποδοσφαίρου στα social media (πρωταθλήματα, σύλλογοι, ενεργοί και πρώην παίκτες) που έχουν φτάσει στο ορόσημο των 100 εκατομμυρίων ακολούθων έχει διπλασιαστεί από 11 σε 23.
Στο ίδιο χρονικό διάστημα, ο αθλητής με τους περισσότερους ακόλουθους Κριστιάνο Ρονάλντο, έχει αποκτήσει πάνω από 330 εκατομμύρια νέους ακόλουθους.
Όπως αναφέρει σχετική μεγάλη έρευνα του «Football Benchmark» οι στατιστικές, δείχνουν ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εξακολουθούν να είναι η καλύτερη και πιο αποτελεσματική επιλογή όσον αφορά την αλληλεπίδραση με μεγάλες, παγκόσμιες βάσεις φιλάθλων.
Η αγαπημένη πλατφόρμα του ποδοσφαίρου
Για το ποδόσφαιρο, το Instagram είναι το κορυφαίο κοινωνικό δίκτυο, παρέχοντας μια τέλεια πλατφόρμα μέσω των οπτικών του χαρακτηριστικών, και πάνω από 1 δισεκατομμύριο ενεργούς χρήστες μηνιαίως. Η θέση του Instagram μπορεί να περιγραφεί ως κυρίαρχη μεταξύ των ποδοσφαιριστών με σχεδόν τα δύο τρίτα των συνδυασμένων ακολούθων των Top 10 πιο δημοφιλών παικτών να προέρχονται από αυτήν την πλατφόρμα.
Η κατάσταση είναι λίγο διαφορετική μεταξύ των συλλόγων με πολλές διαφορετικές πλατφόρμες να παίζουν βασικό ρόλο και το μερίδιο του Facebook και του Instagram είναι βασικά το ίδιο περίπου στο 34%, ενώ τόσο το Twitter όσο και το TikTok να αναφέρονται σε πάνω από 10% των φιλάθλων.
Η ανάπτυξη του Tik Tok
Το Tik Tok-νικητής του πρόσφατου παρελθόντος-, γνώρισε τεράστια ανάπτυξη, τόσο από πλευράς αριθμού χρηστών όσο και από πλευράς δραστηριότητας των ποδοσφαιρικών συλλόγων. Το Tik Tok είναι η πλατφόρμα με το νεότερο κοινό (25% των χρηστών είναι μεταξύ 10-19 ετών με βάση στατιστικά στοιχεία των ΗΠΑ). Στη συνέχεια, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη πλατφόρμα από την αρχή του 2022, με συνέπεια τα Top 10 κλαμπ να αυξήσουν τους οπαδούς τους κατά περισσότερο από 120%, ενώ καμία άλλη πλατφόρμα δεν έχει σημειώσει ποσοστό ανάπτυξης πάνω από 30%.
Αυτή η δημοτικότητα αντικατοπτρίζεται επίσης στα δεδομένα από τους δύο πρώτους μήνες του 2023, καθώς τα κλαμπ με τις καλύτερες επιδόσεις έχουν ήδη δημιουργήσει πάνω από 100 εκατομμύρια προβολές βίντεο.
Στην κορυφή του Tik Tok από συλλόγους βρίσκεται η Μπαρτσελόνα (35.056.533), μπροστά από τη Παρί εν Ζερμέν ( 25.023.554) και την Ρεάλ Μαδρίτης (23.816.823).
Ο «βασιλιάς» Κριστιάνο Ρονάλντο πλησιάζει τους 500 ακόλουθους
Ενώ η επιτυχία-όπως επισημαίνεται στην σχετική ανάλυση- στο γήπεδο είναι σίγουρα ένας παράγοντας που αφορά την απόδοση των παικτών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η τελευταία καθοδηγείται από έναν συνδυασμό παραγόντων όπως η προσωπικότητά τους, οι εμφανίσεις στα μέσα ενημέρωσης, τα υπάρχοντα συμβόλαια με παγκόσμιες μάρκες ή η δύναμη της επωνυμίας του συλλόγου των παικτών.
Ο Κιλιάν Μπαπέ (Γαλλία/Παρί Σεν Ζερμέν) είναι εκείνος που συνδιάζει τη μεγαλύτερη χρηματιστηριακή αξία (210 εκατ. ευρώ) με τους περισσότερους ακόλουθους (128.000.000)
Στη γενική λίστα αυτή τη στιγμή κυριαρχεί και θα κυριαρχεί ο Κριστιάνο Ρονάλντο καθώς πλησιάζει τους 500 εκατομμύρια συνολικά ακόλουθους. Με σχεδόν 300 εκατομμύρια οπαδούς, ο Λιονέλ Μέσι βρίσκεται στη δεύτερη θέση, παρά το γεγονός ότι ο Νεϊμάρ πλησιάζει όλο και περισσότερο αυτό το νούμερο, με πιθανότητες να ξεπεράσει τον Αργεντινό θρύλο στο μέλλον.
Η δυναμική της Αλ-Νασρ
Μπορεί κάποιος επίσης να παρατηρήσει το σημαντικό αντίκτυπο της μεταγραφικής αγοράς του Ιανουαρίου. Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά τη μεταγραφή του Νικολό Τζανιόλο στη Γαλατασαράι, ο αριθμός των ακολούθων του αυξήθηκε κατά περισσότερους από 350.000 στο Instagram μέσα σε μόλις ένα μήνα.
Εξετάζοντας τις επιδόσεις των συλλόγων το 2023, η προσωπική επιρροή του Κριστιάνο Ρονάλντο είναι χαρακτηριστική. Αφού τον απόκτησε η Αλ- Νασρ κατάφερε να κερδίσει τους περισσότερους νέους ακόλουθους από κάθε άλλη ομάδα, διπλασιάζοντας σχεδόν τον αριθμό της 1ης Ιανουαρίου και φτάνοντας στις 23 Φεβρουαρίου πάνω από 20 εκατομμύρια συνδυασμένους ακόλουθους. Τα 9.666.756 της Αλ-Νασρ σε αυτό το διάστημα, προηγούνται των 8.835.880 της Ρεάλ Μαδρίτης
και τα 8.748.335 της Παρί Σεν Ζερμέν.
Ρονάλντο και Μέσι στο γαλαξία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης
Σχετικά με τους αριθμούς στο Instagram το 2023, το δίδυμο των Κριστιάνο Ρονάλντο (289.000.000) και Λιονέλ Μέσι (206.000.000) προηγούνται με διαφορά, καθώς και οι δύο έχουν δημιουργήσει πάνω από 200 εκατομμύρια δεσμεύσεις, χωρίς κανέναν άλλο παίκτη πάνω από το όριο των 100 εκατομμυρίων, με πλησιέστερο τον Νεϊμάρ (90.000.000).
Συνολικά Ρονάλντο και Μέσι παραμένουν οι ποδοσφαιριστές με τη μεγαλύτερη επιρροή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Παρατηρώντας τους ίδιους δείκτες για τους συλλόγους, η Αλ-Νασρ 95.205.662) (συγκαταλέγεται και πάλι μεταξύ των κορυφαίων λόγω της άφιξης του Ρονάλντο, πίσω μόνο από τους δύο ισπανικούς γίγαντες, Μπαρτσελόνα (226.969.890) και Ρεάλ Μαδρίτης (226.828.330) και την Παρί Σεν Ζερμέν (190.169.931), που μειώνει τη διαφορά από τις δύο ομάδες της LaLiga. Το Top 5 ολοκληρώνει η Τσέλσι (89.086.825).
Συμπερασματικά-καταλήγει η έκθεση-, «τους τελευταίους δύο μήνες η ποδοσφαιρική βιομηχανία γνώρισε μια σημαντική αύξηση των οπαδών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, χάρη σε σημαντικά γεγονότα όπως το Παγκόσμιο Κύπελλο του Κατάρ που είχε προηγηθεί (20/11-18/12) και η πολυσύχναστη χειμερινή αγορά μεταγραφών.
Από την άποψη της επικοινωνιακής στρατηγικής, οι σύλλογοι άδραξαν την ευκαιρία να λειτουργήσουν στο TikTok, στοχεύοντας τη νεότερη γενιά οπαδών, αλλά οι παίκτες, εν τω μεταξύ, εξακολουθούν να προτιμούν να χρησιμοποιούν το Instagram ως το κύριο κανάλι επικοινωνίας τους.
Α. Βαζογιάννης